تاریخ انتشار: دوشنبه 22 خرداد 1396
پروتکلی جدید برای دستیابی سریع تر و موثرتر به آستروسیت ها از طریق سلول های بنیادی

  پروتکلی جدید برای دستیابی سریع تر و موثرتر به آستروسیت ها از طریق سلول های بنیادی

محققین در انستیتو سالک روش جدیدی را برای تولید آستروسیت ها از سلول های بنیادی ارائه کرده اند که راه را برای مطالعه بیماری هایی با مشخصه های التهابی باز می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این روش جدید که به تازگی به صورت یک پروتکل در Stem Cells Reports به چاپ رسیده است، راهی سریع تر و موثرتر را برای دست یابی به آستروسیت ها در مطالعات مغزی ارائه می کند که می تواند منجر به درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات مغزی مانند سکته، آلزایمر و اختلالات روانی شود. آستروسیت ها را بیشتر به خاطر نقشی که در حمایت و تغذیه نورون ها در مغز بازی می کنند می شناند و در تنظیم فرایندهایی مانند جریان خون و التهاب نیز نقش دارند. در حال حاضر روش هایی که برای تولید کارآمد آستروسیت ها از سلول های بنیادی انسانی وجود دارد، زمان بر بوده و سلول های تولید شده نیز عملکرد محدودی دارند.

در این مطالعه جدید محققین انستیتو سالک از کوکتیلی از فاکتورهای رشد به صورت مرحله به مرحله، سلول های بنیادی پرتوان انسانی را طی مدت زمان شش هفته ابتدا به سلول های عصبی ژنریک، سپس به پیش سازها و در نهایت به آستروسیت ها تبدیل کردند. تست های آزمایشگاهی نشان داد که آستروسیت های تولید شده با این روش، عملکردی بسیار شبیه آستروسیت های جداسازی شده از بافت مغزی دارند. این آستروسیت های تولید شده آزمایشگاه به نوروترانسمیتر گلوتامات و کلسیم و هم چنین حضور مولکول های التهابی مانند شیموکین ها قویا پاسخ می دهند.

محققین این پروتکل را روی سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تست کردند و مشاهده کردند که این سلول ها نیز با موفقیت به آستروسیت تمایز یافتند و حساسیت التهابی مشابه با آستروسیت های طبیعی نشان دادند. به نظر می آید که این iPSCها می توانند منبع قابل اتکایی برای مطالعات در زمینه مغز و التهاب باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه