تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 خرداد 1396
استفاده از توالی یابی های جدید RNA‌و تکنیک های آماری برای ردیابی سلول های بنیادی در بینی

  استفاده از توالی یابی های جدید RNA‌و تکنیک های آماری برای ردیابی سلول های بنیادی در بینی

سلول های بنیادی بالغ توانایی تغیر شکل به انواع سلول ها را دارند، اما ردیابی مسیری که هر سلول بنیادی همگام با بالغ شدن طی می کند و شناسایی مولکول هایی که روی تعیین سرنوشت این سلول ها اثر می گذارند، در جانوران زنده مشکل است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، محققین دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، تکنیک های جدیدی را برای توالی یابی RNA در تک سلول ها با همراه آنالیزهای آماری دقیق و برای ردیابی آسان تر هر سلول بنیادی در بینی ترکیب کرده اند و اطلاعاتی را بدست آورده اند که ممکن است روزی به بازیابی حس بویایی در برخی افراد کمک کند. این محققین براین باورند که گامی دیگر به درک این که چگونه نورون های حسی بالغ از سلول های بنیادی بویایی تولید می شوند و درک فاکتورهای ضروری برای سلول درمانی هدفمند برای احیای عملکرد بویایی نزدیک شده اند.

به عقیده این محققین، بیش از یک چهارم افراد در سن پنجاه سال به بالا، حس بویایی شان را تا حدی از دست می دهند و دلیل این امر هم زیاد مشخص نیست. گاهی این عدم توانایی در حس بویایی ناشی از آسیب های ترومایی است و گاهی نیز مربوط به پیری است.

سلول های بویایی در بینی ما غیر معمول بوده و بخشی از لایه خارجی بدن یا اپی تلیوم محسوب می شوند و بخشی از سیستم عصبی نیز محسوب می شوند و حاوی نورون هایی هستند که به طور مستقیم با مراکز بویایی در مغز مرتبط هستند. محققین به مطالعه سلول های بنیادی بویایی که به نورون های حس کننده بو تبدیل می شوند و سلول های دیگری مانند سلول های sustentacular پرداختند که از نورون ها پشتیبانی می کنند. محققین با استفاده از یک روش توالی یابی RNA در تک سلول ، به ردیابی این مطلب پرداختند که کدام سلول بنیادی در بافت متراکم اپی تلیوم بویایی به سلول های تخصص یافته تبدیل می شود و چه ژن هایی در این راستا بیان می شوند. آن ها توانسته اند نشان دهند که کدام سلول ها به سلول های sustentacular تبدیل می شوند که به نظر می رسد که سرنوشت اصلی و اولیه سلول های بنیادی بویایی است و کدام سلول ها به نورون ها و سایر انواع سلول ها تبدیل می شوند. به نظر می رسد که مسیر پیام رسانی Wnt در تمایز این سلول های بویایی به نورون های حسی نقش دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه