تاریخ انتشار: دوشنبه 26 تیر 1396
مدل های جوجه ای ممکن است اطلاعات جدیدی را در مورد نحوه تکوین دید بینایی روزانه حساس انسان ارائه کند

  مدل های جوجه ای ممکن است اطلاعات جدیدی را در مورد نحوه تکوین دید بینایی روزانه حساس انسان ارائه کند

انسان در بین گونه هایی قرار دارد که به لطف وجود یک مرکز کوچک در شبکیه چشمش دارای دید رنگی در روز است. از جمله گونه های دیگر می توان به میمون ها، ماهی های مختلف، خزندگان و بسیاری از پرندگان اشاره کرد که باید از این دید برای دیدن ریزترین دانه ها استفاده کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مرکز کوچک در مرکز شبکیه فووآ(fovea) نام دارد که نحوه تکوین آن به خوبی مشخص نیست. محققین در مدرسه پزشکی هاروارد دیدگاه های اولیه ای را با استفاده از یک مدل غیر معمول در مطالعه انسانی(جوجه ها) ارائه کرده اند. در این مطالعه پروفسور کانی سپکو و همکارانش دریافته اند که تشکیل این ناحیه با دقت بالا در جوجه ها نیازمند سرکوب اسید رتینوئیک(از مشتقات ویتامین A) است که نقش مهمی در تکوین جنینی دارد.

اغلب شبکیه انسانی را سلول های استوانه ای که اجازه دید سیاه و سفید را به انسان می دهند. با این حال، فووآ تقریبا به طور کامل شامل سلول های مخروطی که مسئول دید رنگی هستند. حدود 20 سال پیش دکتر سپکو دریافت که جوجه ها نیز دارای یک منطقه فاقد سلول های استوانه ای هستند. هر چند که هنوز هم مشخص نیست چقدر بین نواحی با حدت بالای جوجه ها و انسان شباهت وجود دارد اما به نظر می رسد که این جانوران می توانند برای شروع مطالعات مربوط به تکوین فووآ نیز استفاده شوند. در مطالعه روی جنین های جوجه ای، سپکو و همکارانش مشاهده کردند الگوی پیچیده ای از سلول ها در ناحیه فاقد سلول های استوانه ای ناشی از کاهش اسید رتینوئیک شکل می گیرد. این رویداد تنها مربوط به یک بازه زمانی کوتاه طی فرایند تکوین است. چه چیزی موجب کاهش اسید رتینوئیک می شود؟

آنزیم هایی به نام رتینالدهید دهیدروژناز یا Raldhs، معمولا مسئول ساخت اسید رتینوئیک در شبکیه هستند. اما سپکو و همکارانش نشان دادند که زمانی که سلول های مخروطی و سلول های گانگلیونی شکل می گیرند، سطح آنزیم Cyp26a1 و Cyp26c1 افزایش می یابد و منجر به تجزیه سریع تر اسید رتینوئیک در مقایسه با تولید آن بوسیله Raldhs می شود. از بین رفتن Cyp26a1 و Cyp26c1 موجب افزایش مجدد اسید رتینوئیک در ناحیه فاقد سلول های استوانه ای می شود. چنی الگویی از Cyp26a1 و Raldhs در بافت شبکیه انسانی نیز مشاهده می شود. محققین سلول های بنیادی توانسته اند پیشرفت قابل ملاحظه ای در تولید ارگانوئیدهایی انسانی که ساختار چشمی را تقلید می کنند داشته باشند. رسیدن به چنین اطلاعات تکوینی می تواند پایه گذار راه هایی درمانی و پیشرفت در طب بازساختی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه