تاریخ انتشار: یکشنبه 26 شهریور 1396
ترکیب تکنولوژی های جدید و شناسایی نقص DNA خاص دخیل در نوعی سرطان

  ترکیب تکنولوژی های جدید و شناسایی نقص DNA خاص دخیل در نوعی سرطان

تیمی از محققین هلندی و بریتانیایی تکنیکی را برای مطالعه نوع وراثتی از سرطان ایجاد کرده اند که تکنولوژی تولید ارگانوئید و تکنولوژی ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 ترکیب کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای درک بهتر فاکتورهایی که طی تشکیل تومورها با توجه به ویژگی ها وراثتی نقش دارند، محققین با استفاده از سلول های بنیادی روده ای انسانی، ارگانوئیدهایی را ایجاد کردند. ارگانوئیدهای سازه های شبه اندامی ساخته شده از سلول ها و بافت ها هستند که می توان از آن ها برای مطالعات ژنتیکی تومورها استفاده کرد. در ادامه با استفاده از تکنولوژی CRISPR/Cas9، محققین ژن NTHL1 را از سلول های این ارگانوئیدها حذف کردند. این ژن به طور طبیعی در کولون انسان وجود دارد. حذف ژن NTHL1 منجر به مشخصه های ژنتیکی مشابه با بیماران سرطانی واقعی می شود. تحت شرایط طبیعی، NTHL1 پروتئین هایی را می سازند که بخشی از فرایند حذف ژن های معیوب هستند. با برداشتن ژن در ارگانوئیدها، محققین دریافتند که مشخصه های جهشی ایجاد می شود که مشابه با بیمارانی است که مبتلا به سرطان بودند. مطالعه تاریخچه ژنتیکی بیماران نشان دهنده خط زایای وراثتی است که منجر به غیر فعال شدن ژن NTHL1 می شود که آن هم به نوبه خود منجر به رشد تومور می شود. این بدین معنی است که این تکنیک منجر به شناسایی نقص های ژنی مربوط به نوع خاص از سرطان وراثتی می شود.

در این مطالعه محققین نشان دادند که تکنولوژی های ترکیبی می توانند برای شناسایی وراثت دخیل در سرطان مورد استفاده قرار گیرند و به همین دلیل درک کاملی از نقش نقص های DNA وراثتی در تکوین سرطان های وراثتی ارائه دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه