تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 آذر 1396
سلول های بنیادی در پوشش روده می توانند اطلاعاتی را در مورد رفتار سلول های سرطانی ارائه کنند؟

  سلول های بنیادی در پوشش روده می توانند اطلاعاتی را در مورد رفتار سلول های سرطانی ارائه کنند؟

پوشش روده یا اپی تلیوم، عملکردی بیش از بازجذب مواد غذایی دارد. این پوشش رشد می کند، تخریب می شود و می تواند سلول هایش را در پاسخ با شرایط محیطی(حتی ماده غذایی که می خوریم) بازآرایی کند. در این فرایندها می تواند دیدگاه هایی را در مورد رفتار سلول های سرطانی ارائه دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicanewstoday، محققین بسیاری به دنبال این هستند که دریابند چگونه رژیم غذایی ما روی فرایند رشد و خودنوزایی سلول های اپی تلیالی روده ای اثر بگذارند و با علم به این مطلب راهکارهای تغذیه ای و درمانی را در ابعاد مختلف سیستم گوارشی ارائه دهند.

توانایی پوشش روده برای پاسخ دهی به مواد غذایی که ما مصرف می کنیم به سلول های بنیادی بستگی دارد که درون کریپت ها یا تورفتگی های اپی تلیوم قرار دارند. سیگنال های خاص موجی می شوند که این سلول های بنیادی تقسیم شده و موجب رشد بیشتر اپی تلیوم شوند و این رشد توانایی مدیریت کردن مواد غذایی بیشتری که وارد روده می شود را فراهم می کند. سلول های بنیادی دائما در حال جایگزین کردن سلول هایی هستند که به طور طبیعی درون روده مشمول سایش و فرسایش می شوند. برای شناسایی پیام های تاثیر گذار روی این فرایند، محققین سلول های بنیادی را از کریپت های اپی تلیالی روده ای در موش جداسازی کرده و آن ها را در معرض سطوح متنوعی از گلوکز قرار دادند که نشان دهنده سطوح گلوگزی است که انسان قبل و بعد از یک وعده غذایی دارا است. محققین حدس زدند که در دسترس بودن گلوکز می تواند منجر به شروع یک شیفت در سلول های بنیادی شود و آن ها از وضعیت خودنوزایی به وضعیت رشد وارد شوند. برای ثابت کردن این امر، آن نها نرخ دو مسیر متابولیک استاندارد که با خودنوزایی(فسفریلاسیون اکسیداتیو) و رشد (گلیکولیز) همراه هستند را مورد بررسی قرار دادند. هر دو مسیر قند یا محصولات قندی را به مولکول ATP تبدیل می کنند ولی این میزان در مسیر فسفریلاسیون اکسیداتیو بیشتر است.

این مطالعه نشان داد سلول های بنیادی که در معرض گلوکز بالاتری هستند، نرخ گلیکولیز بیشتری دارند اما نرخ فسفریلاسیون اکسیداتیو تغییر نمی کند. به عبارت دیگر، سلول های بنیادی زمانی که در معرض گلوکز بالاتری قرار می گیرند، وارد فاز رشد می شوند. در گذشته تصور می شد که تغییر وضعیت از فسفریلاسیون اکسیداتیو به گلیکولیز نشانه سرطان است. اما اینک مشخص شده است که این امر تنها نشان دهنده این است که سلول در حال تکثیر است. این اولین بار است که این فرایند در سلول های بنیادی اپی تلیالی روده ای شناسایی شده است. محققین شبکه ای از پروتئین های کیناز که در انتقال گلوکز نقش دارند را در این فرایند دخیل می دانند. استفاده از دو شبکه کینازی مرتبط با خود نوزایی و تکثیر سلولی در تحقیقات سرطان نیز کاربرد دارد. به همین دلیل محققین براین باورند که مهار این شبکه های کیناز در مطالعات روده ای می تواند به درک هر چه بیشتر از روده و سرطان های احتمالی روده کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه