تاریخ انتشار: دوشنبه 09 بهمن 1396
شناسایی تقویت کننده ژنی که موجب پیشرفت لوکمیا می شود و موثر بودن شیمی درمانی را تنظیم می کند

  شناسایی تقویت کننده ژنی که موجب پیشرفت لوکمیا می شود و موثر بودن شیمی درمانی را تنظیم می کند

روزانه میلیاردها سلول خونی جدید در مغز استخوان تولید می شوند. ژن Myc نقش مهمی را در این فرایند بازی می کند و البته در ایجاد سرطان این سلول ها نیز نقش دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در مرکز تحقیقات سرطان آلمان(DKFZ) و انستیتو سلول های بنیادی هایدلبرگ نشان داده اند که نقش و عملکرد Myc بوسیله قطعه ای از DNA تنظیم می شود که حاوی کلاستری از انهانسرها یا تقویت کننده های ژنی است. در برخی سلول های سرطانی خاص، این کلاستر تغییر کرده و روی فعالیت Myc اثر می گذارد. این تغییر فعالیت، رشد سرطان را تسریع می کند و به نحوه پاسخ دهی سرطان به شیمی درمانی پاسخ می دهد. این کلاستر انهانسرها می توانند هدف مناسبی در درمان سرطان خون باشند.

در هر سلول، پروتئین های خاصی به نام فاکتورهای رونویسی ژن ها را خاموش یا روشن می کنند. بنابراین آن ها تشکیل همه انواع سلول های مختلف مانند سلول های ایمنی یا سلول های خونی را تخت تاثیر قرار می دهند. یکی از نقش های Myc، عمل کردن مانند فاکتور رونویسی است که برای تشکیل خون طبیعی از سلول های بنیادی ضروری است. در صورتی که سطح آن افزایش یابد می تواند منجر به سرطان شود. همان طور که گفته شد محققین آلمانی دریافته اند که یک کلاستر از انهانسرها روی تنظیم مناسب Myc نقش دارند. این کلاستر که BENC نام دارد در ناحیه از کروموزوم قرار دارد که در فاصله ای دور از Myc قرار گرفته است. اما این فاصله با حلقه شدن کروزموزوم ها و قرار گرفتن ژن و این کلاستر در مجاورت هم جبران می شود. کلاستر BENC، سطوح متنوع Myc که در سلول های بنیادی خونی یا لنفوسیت های بالغ مورد نیاز است را تنظیم می کند. در مطالعات موشی نیز مشخص که خاموش کردن BENC می تواند منجر به درمان قابل توجه سرطان شود.

این مطالعه BENC، را هدف درمانی مناسبی برای مقابله با سلول های بنیادی سرطانی خونی معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه