تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 خرداد 1397
ماکرومولکولی سنتتیک که سلول های سرطان مقاوم به داروها را می کشد

  ماکرومولکولی سنتتیک که سلول های سرطان مقاوم به داروها را می کشد

سرطان همچنان یک تهدید کشنده برای جان بشریت محسوب می شود و سالانه بیش از 14 میلیون نفر در سراسر دنیا مبتلا به بیماری های سرطانی شناخته می شوند. همزمان نرخ بقای پنج ساله بیماران به دلیل پیشرفت های صورت گرفته در زمینه درمان و دارو، به طور ثابت در حال افزایش است، به نحوی که این نرخ ظرف سه دهه گذشته تا 70 درصد افزایش یافته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، علی رغم پیشرفت های چشمگیر، درمان های متداول سرطانی مانند استفاده از پرتو درمانی با عوارضی مانند کشتن سلول های سالم همراه است و شیمی درمانی نیز با استفاده از داروهای ضد سرطانی اغلب بعد از مدتی منجر به بروز مقاومت درمانی در سلول های سرطانی می شود. به همین دلیل محققین همواره به دنبال یافتن راهکارهای درمانی بوده اند.

برای حل این مشکل محققین در انستیتو زیست مهندسی و نانو تکنولوژی سنگاپور(IBN)، کلاس جدیدی از پلیمرهای سنتتیک را برای کشتن انتخابی سلول های سرطانی طراحی کرده اند. این پلیمر آسیبی به سلول های سالم نمی زند. در تست های صورت گرفته، سلول های سرطانی به این دارو مقاومت نشان ندادند. این پلیمر یا ماکرو مولکول سنتتیک حاوی اجزای با بار مثبت است که می توانند به بار سطحی و منفی سلول های سرطانی متصل شوند. بخش دیگر این ماکرو مولکول به درون غشای سلولی تلفیق شده و سوراخ هایی را در سلول ها ایجاد کرده و آن را از داخل خراب می کند. در تست های اولیه، این ماکرو مولکول در مبارزه با سلول های سرطانی و سلول های بنیادی سرطانی مقاوم به دارو موفق بود، مانع از متاستاز و مهاجرت سلول های سرطانی شد و بعد از چندین بار استفاده، منجر به بروز مقاومت درمانی نشد. علاوه براین، این ماکرو مولکول با محدودیت هایی مانند محلولیت پایین داروهای شیمی درمانی موجود مواجه نیست و خیلی سریع بعد از بر جای گذاشتن اثر خود از بدن پاک می شود. این پلیمر یا ماکرومولکول به نحوی طراحی شده است که به صورت نانوذره های دارای ساختار پوسته- هسته در می آید و با گذاشتن از منافذ عروق خونی موجود در ریز محیط توموری در بافت توموری تجمع پیدا می کند. پوسته پیرامون این ماکرو مولکول ضد سرطانی مانع از برهمکنش هسته آن با سلول های سالم می شود و بعد از رسیدن به تومور با بارهای منفی سطح غشای سلول های توموری برهمکنش می کند و منجر به گسسته شدن غشا و مرگ سلول های سرطانی می شود. به نظر می رسد که این ماکرو مولکول می تواند بر چالش های موجود در زمینه درمان سرطان فائق آید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه