تاریخ انتشار: شنبه 13 مرداد 1397
دستگاهی دقیق و کم هزینه برای شناسایی زیرنوع های فیبروبلاستی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

  دستگاهی دقیق و کم هزینه برای شناسایی زیرنوع های فیبروبلاستی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

آنالیزهای تک سلولی این قابلیت را ایجاد کرده اند که به مطالعه ای امر بپردازیم که چگونه هر سلول روی بیماری و پاسخ آن به درمان اثر می گذارد اما فقدان ابزاری موثر که کار کردن با آن راحت باشد همواره یک دغدغه بوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین در مرکز ژنوم نیویورک توانسته اند گام هایی را به سمت تسهیل دستیابی وسیع تر به توالی یابی های تک سلولی بردارند و این امر از طریق ایجاد یک کنترل کننده میکروفلوئیدیک پرینت شده سه بعدی، قابل حمل و ارزان قیمت میسر شده است. برای نشان دادن توانایی این دستگاه در محیط بالینی، این محققین از این دستگاه برای مطالعه بافت سینوویال بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید استفاده کردند. آرتریت روماتوئید یک بیماری اتوایمن است که یک درصد جامعه جهانی را درگیر کرده است و منجر به تورم دردناک مفاصل می شود. دلیل اصلی آرترتی روماتوئید مشخص نیست اما در محل تورم مفاصل طیف وسیعی از سلول ها وجود دارد.

در این مطالعه محققین یک دستگاه پرینت شده سه بعدی را توصیف کرده اند که دارای اجزای الکترونیکی و پنوماتیکی است و می تواند با هزینه ای کمتر از 600 دلار تهیه شود که قابل مقایسه با سایر سیستم های موجود در بازار است. این دستگاه که نوعی میکروفلوئیدیک قطره ای است قابلیت بالایی در توالی یابی RNA تک سلولی دارد. در این مطالعه محققین نمونه های مربوط به پنج بیمار را جمع آوری کردند و مشاهده کردند که در آن ها مجموعا 20387 سلول وجود دارد. در ادامه الگوهای بیان ژنی هر کدام از سلول ها بررسی شد. داده های بدست آمده این فرصت را فراهم کرد که محققین دریابند هر زیر جمعیت سلولی منفرد چه تاثیری روی پیشرفت اسید رتنینوئیک خواهد داشت.

آنالیز پایگاه های داده و تحقیق برای کلاسترهای سلول های مشابه 13 گروه را شناسایی کرد که نشان دهنده جمعیت های سلول های ایمنی تراوش کرده به جایگاه تورم و جمعیت های استرومایی ملتهب بود. در این میان جمعیتی از سلول های فیبروبلاستی با الگوی بیان ژن بسیار متفاوت با فیبروبلاست های طبیعی نیز شناسایی شد. محققین براین باورند که این فیبروبلاست های خاص نقش موثری در پیشرفت آرتریت روماتوئید دارند و به همین دلیل گام بعدی آن ها بررسی هر چه بیشتر نقش این فیبروبلاست ها در بروز یا پیشرفت آرتریت روماتوئید خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه