تاریخ انتشار: جمعه 26 مرداد 1397
تعریف موزاییک مغزی در مگس های سرکه و انسان ها

  تعریف موزاییک مغزی در مگس های سرکه و انسان ها

شبیه یک کف موزاییک شده که الگوها و قطعات مختلف از تصویرهای مختلف را در کنار هم می چیند و تصویری نهایی را ارائه می کند، مغز ما نیز از میلیاردها نورون منحصربفرد تشکیل شده است که فعالیت های مختلف مغزی را به یکدیگر مرتبط می سازد و هماهنگ می سازد.
امتیاز: Article Rating

مطالعه ای اخیرا در eNeuro به چاپ رسیده است که نشان داده است که در بین جانوران مختلف از مگس های سرکه گرفته تا انسان، نورون ها در مغز تازه شکل گرفته از یک شکل جدید از پیام رسانی کلسیم به نام ورودی کلسیم ذخیره(SOCE) برای بیان طیف صحیحی از پروتئین ها استفاده می کنند. طی SOCE، نورون ها کلسیم را از خارج وارد می کنند تا منابع کلسیم سلولی خالی شده طی پاسخ های نورونی به محرک های مختلف را مجددا پر کنند. عملکرد SOCE در نورون ها به نوعی مشکل است که دلیل اولیه آن وجود چندین مکانیسم جایگزین برای ورود کلسیم است. برای بررسی اثرات مسیر SOCE، محققین از رویکردهای ژنتیکی هدفمند استفاده کردند. با استفاده از این تکنیک های ژنتیکی، محققین نشان دادند که SOCE در مرحله لاروی مگس سرکه به بازآرایی نورونی و ایجاد ارتباطات عصبی مناسب کمک می کند و بعد از این عصب دهی ها است که لارو از حالت خفتگی خارج می شود و روند بلوغ را طی می کند. سرکوب برخی از پروتئین ها مانع از برقراری ارتباطات عصبی شد و در نتیجه لارو به بلوغ نرسید.

محققین براین باورند که سلول های پیش ساز عصبی مگس سرکه و انسان دارای مکانیسم پیام رسانی کلسیمی مشابهی هستند که برای تولید کلاس های خاصی از نورون ها در مغز مورد نیاز هستند. در مگس سرکه، از دست رفتن این مسیر پیام رسانی کلسیمی روی توانایی پروازی موجود اثر می گذارد و در انسانی تغییرات در مسیر پیام رسانی کلسیمی منجر به ایجاد تغییراتی در عملکرد و شکل مغز می شود. این یافته ها نشان می دهد که مغز به عنوان یک اندام دینامیک تا چه میزان تحت تاثیر پیام رسانی ها و فاکتورهای مختلف قرار دارد و هر گونه تغییری در آن می تواند روی ساختار و عملکرد مغز تاثیر گذار باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه