تاریخ انتشار: شنبه 07 مهر 1397
تبدیل سلول های پیش ساز قلبی به سرخرگ کرونری در طی تکامل

  تبدیل سلول های پیش ساز قلبی به سرخرگ کرونری در طی تکامل

سرنوشت سلول ها در طی روند اندام زایی و ترمیم تغییر می کند. مکانیزم این روند به درستی مشخص نشده است. به عنوان مثال سیستم رگی در طی روند تکوین جنین به سیاهرگ و سرخرگ تبدیل می شود. مسیری که باعث این تبدیلات می شود شامل مسیر سیگنالینگ Notch برای تبدیل سرخرگ و COUP-TFs یا NR2F2 برای تبدیل سیاهرگ است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در طی روند جنین زایی قسمتی از سرخرگ های کرونری قلب از سیاهرگی به نام سینوس سیاهرگی (SV) منشا می گیرد. در طی تکامل، سیاهرگ ها می توانند منشا سرخرگ ها باشند. چگونگی و زمانبندی این فرایند نامشخص است. اخیرا گروهی از دانشمندان در زمینه ی پزشکی قلب و عروق و مهندسی زیستی با استفاده از یک آزمون آماری و با توجه به اطلاعات بدست آمده از توالی RNA سلول های قلب موش مطالعه ای انجام دادند و آن ها را با توجه به مراحل تکامل و شکل گیری قلب طبقه بندی نمودند. مطالعات انجام گرفته نشان داد تکامل سلول های رگی از سلول های سیاهرگی به سرخرگی می باشد. سلول های مزبور قبل از این تبدیل یک مرحله ی گذر را طی می کند که به آن مرحله پیش آرتری می گویند. دانستن چگونگی اندام زایی و رشد بافت به رشد و پیشرفت در زمینه ی مهندسی بافت و پزشکی بازساختی کمک می نماید. با توجه به تغییرات بیان ژن در هر جمعیت تغییر سرنوشت سلول ها در طی روند تکامل توسط محققین تایید گردید. قبل از شروع گردش خون، سلول های جنینی به سرخرگ تبدیل می شوند و به این حالت مرحله ی پیش آرتری سلول گویند. سایر مطالعات نیز این مراحل را تایید نمودند. مطالعاتی که با روش های ایمنولوژیکی انجام می شوند نیز بلوغ و انتقال سلول های جنینی را مانند سایر مطالعات تایید می کنند. پروتئینی از انواع کانکسین ها به نام  CX40 که در مراحل ابتدایی جنینی وجود دارد نشانه ی سلول های پیش آرتری می باشد. قسمتی از این سلول ها نیز به سلول های تشکیل دهنده ی قلب تبدیل می شود و تغییرات باقی مانده در ادامه ی ایجاد گردش خون و کامل شدن ساختار قلب بوجود می آیند. برای تبدیل سلول های سیاهرگ به سلول های پیش آرتری نیاز به شرایط خاصی است که آن افزایش تعداد سلول های سرخرگی و کاهش سلول های سیاهرگی است ابتدا سلول های سیاهرگی کاهش می یابد و سپس سلول های سرخرگی افزایش می یابد. اگر سلول های پیش آرتری از مسیر COUP-TF2 استفاده نمایند از تبدیل شدن این سلول ها به سرخرگ های کرونری ممانعت به عمل می آید.

اطلاعات بدست آمده نشان داد تغییرات بوجود آمده در طی رگ زایی زمانی اتفاق می افتد که سلول های پیش ساز به حد تبدیل شدن به سلول های پیش آرتری برسد تا به سلول های بالغ سرخرگ کرونری تبدیل شوند. برای دانستن چگونگی این روند نیاز به دانستن مکانیزم مولکولی سلول ها می باشد. مطالعات آینده می تواند تمایز سلول های سرخرگی در رگزایی را در مسیر درمان بررسی نمایند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه