تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 مرداد 1401
ارتباط بین اختلال عملکرد سلول‌های کشنده طبیعی و شدت بیماری کووید-19 چیست؟
یادداشت

  ارتباط بین اختلال عملکرد سلول‌های کشنده طبیعی و شدت بیماری کووید-19 چیست؟

بررسی محققان نشان داد که اختلال در عملکرد سلول‌های کشنده طبیعی (NK) می‌تواند در شدت بیماری کووید موثر باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در بررسی‌های اخیر محققان ارتباط بین اختلال عملکرد سلول‌های کشنده طبیعی (NK) و شدت بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) را ارزیابی کردند. 
عفونت‌های سندرم حاد تنفسی کرونا 2 (SARS-CoV-2) با علائمی از جمله سرفه، تب و ضعف مشخص می‌شوند. سلول‌های NK  سد دفاعی اولیه‌ای هستند که توسط سیستم ایمنی ذاتی در برابر ویروس‌های ریوی استفاده می‌شود. مطالعات مختلف گزارش کرده‌اند که نقش سیتوتوکسیک سلول‌های NK در بیماران COVID-19 تأثیر منفی دارد.
هنگام مواجهه با یک عفونت حاد ویروسی، سیستم ایمنی بدن ما باید با دقت محدودی عمل کند تا بتواند پاتوژن را حذف کند و در عین حال از بدن ما در برابر آسیب‌های مربوط به ایمنی محافظت کند. اما در بسیاری از موارد این «تعادل کامل» به دست نمی‌آید، عواملی مانند افزایش سن، سرطان، خودایمنی و بیماری‌های قلبی عروقی همگی پاسخ ایمنی را منحرف می‌کنند که سپس با عفونت ویروسی بیشتر مخدوش می‌شود. در SARS-CoV-2، اگرچه اکثریت قریب به اتفاق موارد COVID-19 خفیف هستند، ولی نرخ مرگ و میر آن همچنان ادامه دارد. سلول‌های کشنده طبیعی (NK) نقش مهمی در تعدیل پاسخ ایمنی دارند. مطالعات اولیه در بیماران COVID-19 مبتلا به بیماری شدید حاکی از کاهش تعداد و عملکرد سلول‌های NK است که منجر به کاهش پاکسازی سلول‌های آلوده و فعال شده و افزایش کنترل نشده نشانگرهای التهابی آسیب‌رسان به بافت می‌شود. عفونت SARS-CoV-2 پاسخ ایمنی را به سمت یک فنوتیپ بسیار التهابی منحرف می‌کند. بازیابی عملکردهای موثر سلول NK این پتانسیل را دارد که تعادل ایمنی ظریف مورد نیاز برای غلبه بر عفونت SARS-CoV-2 را اصلاح کند. در مجموع، عملکرد سلول‌های NK توسط سیگنال‌های ارسالی از گیرنده‌های فعال و مهارکننده هماهنگ می‌شوند. واضح است که عملکرد سیتوتوکسیک سلول‌های NK در بیماران COVID-19 به دلیل اختلال در تنظیم گیرنده‌های فعال کننده و مهارکننده مختل می‌شود. بنابراین، درک بهتر مکانیسم گیرنده‌های فعال کننده و بازدارنده می‌تواند استراتژی درمان را در کلینیک تسهیل کند. برای بهبود اثربخشی ایمونوتراپی در بیماران COVID-19، جزئیات عملکردی سلول NK و دستکاری نقاط بازرسی کلیدی آن‌ها در بررسی اخیر مورد بررسی قرار گرفته است.
اختلال عملکرد سلول NK و حساسیت ویروسی
در حالی که سلول‌های موثر ایمنی اولیه مسئول پاسخ ضد ویروسی، سلول‌های NK هستند، مطالعات مختلف نشان می‌دهد که عملکرد سیتوتوکسیک سلول‌های NK در طول عفونت‌های ویروسی از طریق مکانیسم‌های مختلف مهار می‌شود. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که عفونت ناشی از سیتومگالوویروس (CMV) می‌تواند لیگاندهای NKG2D موجود در سطح سلول‌های آلوده به CMV  را تنظیم کند. NKG2D  به عنوان یک گیرنده فعال کننده بر روی سلول‌های NK موجود در موش و انسان عمل می‌کند. علاوه بر این، این تیم اشاره کرد که تنظیم مثبت NKG2A34 و کاهش NKG2D می‌تواند سمیت سلولی، سلول‌های NK را در برابر CMV کاهش دهد.
این تیم مشاهده کردند که وجود ترکیبات خاصی از گیرنده‌های سلول NK و لیگاندهای سلولی مربوطه به آن‌ها، پیامدهای مربوط به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)-1 را تغییر داد. از این رو، درک مکانیسم درگیر در فرار ایمنی توسط ویروس‌ها و تنظیم نظارت ایمنی می‌تواند به توسعه مسیرهای کنترل ایمنی کمک کند. نقش سلول‌های NK در کنترل عفونت COVID-19 مربوط به تخریب ویروس‌های آلوده از طریق ایجاد آپوپتوز از طریق مکانیسم‌های مختلفی مانند گرانزیم‌ها و degranulation پرفورین است. سلول‌های NK همچنین می‌توانند سلول‌های هدف را از طریق آپوپتوز با واسطه گیرنده و لیگاندهای القاکننده آپوپتوز مرتبط با فاکتور نکروز تومور (TNF) لیز کنند.
برخی از مطالعات اختلال عملکرد سلول‌های NK را در بیماران COVID-19 با اختلال در تنظیم گیرنده‌های بازدارنده و فعال کننده گزارش کرده‌اند. علاوه بر این، نسبت کمتری از سلول‌های NK و لنفوسیت‌ها در خون محیطی بیماران COVID-19 گزارش شده است. علاوه بر این، طوفان کموکاین مشاهده شده در بیماران COVID-19 می‌تواند سلول‌های ایمنی را وادار به نفوذ به ریه‌ها کند. همچنین ارتباط مستقیمی بین بیان بالای لیگاند کموکاین 3 موتیف C-C (CCL3)، CCL4، CXCL9، CXCL10  و CXCL11 در ریه‌های آلوده و شدت بیماری COVID-19 گزارش شد. این تیم همچنین غلظت بالاتری از اینترلوکین-6 (IL-6)، IL-1Ra، CCL2، CCL8، لیگاند موتیف Chemokine C-X-C 2 (CXCL2)، CXCL8، CXCL9  و CXCL16 را در بیماران مبتلا به کووید-19 مشاهده کردند.
NKG2C
این تیم گزارش داد که برهمکنش بین لیگاندها و گیرنده های همزاد آن‌ها می‌تواند سمیت سلولی به واسطه سلول‌های NK را فعال یا مهار کند. CD94/NKG2 روی سلول‌های CD8+  و N به عنوان گیرنده‌های شبه لکتین نوع C بیان می‌شوند. NKG2 به شکل پنج گونه مولکولی مانند NKG2A، B، C، E و H یافت می‌شود. در این میان، برهمکنش بین NKG2C/CD94 و لیگاند آنتی ژن لکوسیت انسانی E (HLA-E) پاسخ سلول‌های NK را در برابر سلول‌های آلوده فعال می‌کند. علاوه بر این، ارتباط مستقیمی بین شدت عفونت ویروسی و عدم وجود گیرنده‌های NKG2C توسط هر ویروسی مشاهده شد.
طوفان سیتوکین
این تیم مشاهده کردند که طوفان سیتوکینی که بیماران COVID-19 تجربه می‌کنند، دلیل مهمی برای کاهش عملکرد سلول‌های NK است. در افراد سالم، سلول‌های NK به طور موثری ماکروفاژهای آلوده و سایر سلول‌هایی را که باعث طوفان‌های سیتوکین می‌شوند، از بین می‌برند. بنابراین، تعداد در گردش خون آن‌ها را کاهش می‌دهند. مطالعات نشان داد که افزایش غلظت IL-1، IL-6، IL-18، IL-8، IL-10 و TNF-alpha در بیماران COVID-19 سمیت سلولی، سلول‌های NK را مهار کرده و به بافت‌های ریوی آسیب می‌رساند. یک مطالعه همچنین اشاره کرد که نسبت‌های بالای سیتوکین IL-6 باعث کاهش بیان گرانزیم B و پرفورین در سلول‌های NK می‌شود. IL-10 و IL-6 با کاهش تحریک گرانزیم B، IFN- آلفا و پرفورین، سمیت سلولی، سلول NK را در بیماران COVID-19 کاهش دادند.
ایمونوتراپی مبتنی بر سلول NK
فعالیت سیتوتوکسیک سلول‌های NK در بیماران COVID-19 توسط عوامل متعددی از جمله تنظیم پایین گیرنده فعال کننده، غلظت بالای گیرنده‌های بازدارنده و همچنین طوفان سیتوکین مهار می‌شود.
مسدود کردن گیرنده بازدارنده توسط یک آنتی بادی مونوکلونال خاص
در افراد سالم، سلول‌های سالم از اثر سلول‌های NK از طریق تعامل بازدارنده بین گیرنده و لیگاند فرار می‌کنند. محققان مشاهده کردند که سلول‌های مهاجم موجود در بیماران COVID-19 از کشتن سلول‌های Nk با تنظیم مجدد سلول‌های بازدارنده فرار کردند. از این رو، مسدود کردن گیرنده های بازدارنده می‌تواند پاسخ ایمنی ضد تومور را در سلول‌های NK افزایش دهد. یک مطالعه همچنین نشان داد که انکوبه کردن سلول‌های NK با یک ضد NKG2A مانند مونالیزوماب می‌تواند عملکرد سیتوتوکسیک سلول‌های NK را در بیماران COVID-19 بهبود بخشد.
نتیجه
یافته‌های مطالعات نشان داد که سلول‌های NK نقش عمده‌ای در کنترل عفونت COVID-19 در بیماران مبتلا دارند. محققان بر این باورند که دستکاری عناصر کلیدی پاسخ ایمنی مانند سلول‌های NK، کنترل ترشح بیش از حد سیتوکین و هدف قرار دادن گیرنده‌های بازدارنده با آنتی‌بادی‌های مونوکلونال، رویکردهای مفیدی برای بازگرداندن مهار سلول‌های NK مشاهده شده در طول عفونت COVID-19 است.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه