تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 فروردین 1402
یک پروتئین خاص ممکن است روند بقای بیماران دچار خونریزی مغزی را تغییر دهد

  یک پروتئین خاص ممکن است روند بقای بیماران دچار خونریزی مغزی را تغییر دهد

یک پروتئین خاص به تبدیل سلول‌های ایمنی به سلول‌های پاک کننده (اسکونجر) کمک و بقایای سمی اطراف محل آسیب دیده را پاک می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، با نرخ مرگ و میر بالا و بهبودی بسیار سخت، خونریزی داخل مغزی (ICH)یک بیماری ویرانگر با پیامدهای طولانی مدت ضعیف برای کسانی است که موفق به زنده ماندن از آن می‌شوند. این بیماری در اثر پارگی خودبخودی عروق داخل جمجمه یا دگرگونی هموراژیک بر اثر انفارکتوس مغزی ایجاد می‌شود. مورد دوم اغلب به عنوان یک عارضه اصلی درمان ترومبولیتیک برای سکته مغزی ایسکمیک حاد رخ می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که حتی برای افرادی که در شروع بروز ICHنیز تحت درمان قرار می‌گیرند، حدود ۵۰ درصد از مبتلایان ظرف ۲۸ روز شاهد بدتر شدن وضعیت خود خواهند بود. در واقع، تنها یک چهارم از زوال مغزی مرتبط با ICH در مرحله اول اتفاق می‌افتد. بیشتر این زوال در مرحله ثانویه رخ می‌دهد. در طی آسیب مغزی ثانویه، سلول‌های خونی لیز می‌شوند و محصولات نوروتوکسیک (مانند هموگلوبین/هم/آهن) و گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) تولید می‌کنند. تجمع ROS تعادل احیا - اکسیداسیون (ردوکس) را که منجر به استرس اکسیداتیو می‌شود قطع می‌کند و پاسخ استرسی به واسطه محور PERK/eIF2α/ATF4 را القا می‌کند که به مهار کلی سنتز پروتئین منجر خواهد شد. به صورت کلی، بدون هیچ درمان موثری در مورد ICH، این مرحله از ICH به طور فزاینده ای مرگبار می‌باشد.
به تازگی، تیمی از دانشگاه هلسینکی به همراه محققان علوم اعصاب در تایوان بررسی کرده‌اند که آیا یک پروتئین خاص توانایی ورود اساسی به محل آسیب دیده و انجام برخی پاک سازی‌های نجات بخش را دارد یا خیر. پروتئین، فاکتور نوروتروفیک دوپامین مغزی (CDNF)، در حال حاضر برای استفاده بالقوه آن در درمان بیماری پارکینسون مورد مطالعه قرار گرفته است، اما دانشمندان دریافتند که این پروتئین همچنین پاسخ سلول‌های ایمنی بدن را به دنبال ICH تقویت می‌کند، و با افزایش ظرفیت حذف هماتوم سلول‌های ایمنی ذاتی آسیب مغزی را کاهش می‌دهد و باعث بهبود عملکرد مغز پس از خونریزی داخل مغزی می‌شود. واسیلیس استراتولیاس، یکی از پژوهشگران این مطالعه از دانشگاه هلسینکی گفت: " جالب است بدانید که پس از یک حادثه خون ریزی دهنده، مغز حاوی مواد زائد و ضایعات زیادی است. فاکتور نوروتروفیک دوپامین مغزی، سلول‌های ایمنی در مغز را تشویق می‌کند تا مواد زائد و زباله‌ها را که برای بهبودی مغز ضروری است، مصرف کرده و حذف کنند." در واقع CDNF سرعت حل ضایعه خونریزی دهنده، کاهش تورم مغز و بهبود نتایج عملکردی در مدل حیوانی مورد استفاده در مطالعه را افزایش داد. CDNF همچنین تنش سلولی در ناحیه اطراف محل هماتوم آسیب دیده را کاهش داد و باعث افزایش جذب در سلول‌های ایمنی می‌شود و تعداد سلول های پاک کننده را افزایش می‌دهد. سلول‌های پاک کننده، از جمله میکروگلیاهای ساکن در سلول‌های مغز و ماکروفاژهای نفوذ کننده، به سرعت به آسیب‌های مغزی مانند ICH پاسخ می‌دهند و مواد خارجی و بقایای سلولی را می‌بلعند.
میکو ایراوارا، استاد دانشگاه هلسینکی گفت: " در کمال تعجب، ما دریافتیم که عامل نوروتروفیک دوپامین مغزی با افزایش واسطه‌های ضد التهابی و سرکوب تولید سیتوکین‌های پیش التهابی که مسئول سیگنالینگ سلولی هستند، بر روی سلول‌های ایمنی در مغز دچار خون ریزی، اثر مستقیم دارد. این یک گام مهم در جهت درمان آسیب‌های ناشی از خونریزی مغزی است که در حال حاضر درمانی برای آن نداریم."
پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه