تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 آبان 1402
میکروبیوتای روده در توسعه بیماری مزمن کبد
یادداشت

  میکروبیوتای روده در توسعه بیماری مزمن کبد

نتایج حاصل از مطالعات نشان داده است که احتمالا میکروبیوم روده نقش مهمی در بیماری مزمن کبد دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بیماری مزمن کبد (CLD) یک بار سلامت جهانی است که سالانه منجر به مرگ میلیون‌ها نفر می‌شود. محور روده-کبد نقشی اساسی در این زمینه ایفا می‌کند و اجازه می‌دهد محصولات مشتق شده از روده مستقیماً به کبد و همچنین ترکیبات بیولوژیکی از کبد به روده منتقل شوند. میکروبیوتای روده نقش مهمی در حفظ سلامت دستگاه گوارش دارد. تغییر در ترکیب میکروبیوم روده همانطور که در دیس بیوز مشاهده می‌شود با اختلال در تنظیم ایمنی، تغییر انرژی و تنظیم هورمون روده و افزایش نفوذپذیری روده همراه است، بدون توجه به علت زمینه ای CLD، به مکانیسم‌های التهابی و آسیب به کبد کمک می‌کند. 


ترکیب میکروبیوم روده انسان
میکروبیوم روده در بزرگسالان سالم

دهه گذشته شاهد پیشرفت قابل توجهی در فناوری میکروبیولوژیک مستقل از کشت بوده است که درک بهتری از ترکیب و تنوع میکروبیوم روده را ممکن می‌سازد. با این حال، تعریف یک میکروبیوتای "عادی" جهانی به دلیل تغییرات قابل توجه بین میکروبیوم‌های روده افراد همچنان چالش برانگیز است. با این وجود، در مدفوع افراد سالم، فیلاهای باکتریایی غالب عبارتند از Bacteroidetes، Firmicutes، Proteobacteria، و Actinobacteria، با باکتری‌ها و Firmicutes در مجموع حدود 90 درصد از میکروبیوتای روده را تشکیل می‌دهند. مجرای روده دارای جمعیت فراوانی از میکروارگانیسم‌ها است که در مجموع به تریلیون‌ها می‌رسد، که شامل بیش از 1000 گونه متنوع از باکتری‌ها، تک یاخته‌ها، باستان‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها می‌شود.


عوامل موثر بر ترکیب میکروبیوم روده
زایمان و نوزادی

ترکیب میکروبیوم تحت تأثیر عوامل بسیاری در دوران نوزادی قرار دارد. درمان ضد میکروبی داخل زایمان در زایمان سزارین و واژینال با دیس بیوز در نوزادان همراه است، در حالی که تغذیه با شیر مادر تأثیر مفیدی بر ترکیب میکروبیوم نوزاد نشان داده است. پنی سیلین با دوز پایین در نوزادان می‌تواند منجر به اختلال در میکروبیوتا در طول بلوغ شود و تغییرات متابولیکی طولانی مدت مانند چاقی بزرگسالان، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و تجمع چربی احشایی را ایجاد کند. 
پیری
میکروبیوم روده انسان با افزایش سن تغییر می‌کند. دلایل مختلفی در افراد مسن را می‌توان به میکروبیوتای روده متفاوت در مقایسه با بزرگسالان سالم نسبت داد، مانند مصرف دارو، عفونت‌های مکرر و بستری شدن در بیمارستان، سیستم ایمنی ضعیف تر، و عادات غذایی و خواب. این منجر به کاهش تنوع فیلوژنتیکی می‌شود که به عنوان بخشی از پیشرفت بیماری‌های متابولیک متعدد در سالمندان در نظر گرفته می‌شود.
آنتی بیوتیک‌ها
استفاده گسترده از آنتی بیوتیک درمانی یک تهدید جهانی برای سیستم سلامت است. آنتی‌بیوتیک‌ها میکروبیوم روده را تغییر می‌دهند و ظاهر سویه‌های مقاوم مضر و مجموعه‌ای از ژن‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی را ایجاد می‌کنند و در عین حال فراوانی اعضای محافظ را کاهش می‌دهند و رشد بیش از حد پاتوژن‌های فرصت‌طلب را در میکروبیوم تشویق می‌کنند. مطالعه محققین کاهش سریع و قابل توجه تنوع میکروبیوتای روده و تغییر ترکیب ناشی از تجویز سیپروفلوکساسین را نشان داد. 


شاخص توده بدن (BMI)، فعالیت بدنی، عادات غذایی، و جنبه‌های اجتماعی جمعیت شناختی
سطوح BMI به عنوان پیش بینی کننده قابل اعتماد برای دیس بیوز میکروبیوتای روده نشان داده شده است. سطوح بالا از Firmicutes (Ruminococcaceae) و سطوح کاهش یافته از Bacteroidetes  در جمعیت چاق مشاهده شده است. در مقابل، بیمارانی که از بی اشتهایی عصبی رنج می‌برند، افزایش قابل توجهی در انتروباکتریاسه و Methanobrevibacter smithii در میکروبیوتای روده خود در مقایسه با افراد سالم نشان دادند. 
مهارکننده‌های پمپ پروتون
مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) به یکی از پرمصرف ترین گروه‌های دارو تعلق دارند. استفاده از آن‌ها با افزایش خطر عفونت‌های روده‌ای مرتبط است که بر اساس تغییرات میکروبیوم روده است. محققان افزایش در ترتیب Actinomycetales، خانواده Streptococcoceae و Micrococcoceae، جنس Rothia، و گونه Lactobacillus salivarius در شرکت‌کنندگانی که از PPI استفاده می‌کردند، نشان دادند. 
مسدود کننده‌های بتا غیرانتخابی (NSBB)
تحرک، ترشح و عملکرد سیستم ایمنی دستگاه گوارش توسط سیستم عصبی سمپاتیک تنظیم می‌شود. در مراحل پیشرفته سیروز، این سیستم به ویژه در ناحیه splanchnic به عنوان پاسخی به فعال شدن کلی سیستم‌های منقبض کننده عروق ناشی از اتساع عروق splanchnic فعال تر می‌شود. در نتیجه، افزایش سطح کاتکول آمین‌ها وجود دارد که ممکن است باعث رشد باکتری‌های کامنسال شود. علاوه بر این، تونوس سمپاتیک بالا با مهار کموتاکسی و فاگوسیتوز باکتریایی، پریستالسیس را به تعویق می‌اندازد و سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند. 
رژیم غذایی، پروبیوتیک‌ها، پری بیوتیک‌ها و پست بیوتیک‌ها
با توجه به مطالعه‌ای که شامل یک گروه جهانی از بیماران سیروزی بود که شامل 157 نفر از ایالات متحده (با 48 کنترل، 59 نفر جبران شده و 50 نفر جبران نشده) و 139 نفر از ترکیه (با 46 کنترل، 50 نفر جبران شده و 43 نفر جبران نشده)، یک همبستگی قابل توجه است. یافت شد. این مطالعه نشان داد که افزایش تنوع میکروبی در روده به طور مستقل با کاهش خطر بستری شدن 90 روزه در بیمارستان مرتبط است. مهمترین تفاوت بین دو گروه بین المللی این بود که بیماران آمریکایی مبتلا به سیروز مردان بیشتر، مصرف ریفاکسیمین/لاکتولوز بیشتر، ویروس هپاتیت C بالاتری داشتند.


تعدیل ترکیب میکروبیوم روده و اثرات آن بر بیماری کبد
تاثیر دارو درمانی

محققان نشان دادند که ریفاکسیمین وضعیت همودینامیک و عملکرد کلیه را در بیماران مبتلا به سیروز پیشرفته با کاهش قابل توجه CO، افزایش مقاومت عروقی سیستمیک، و کاهش فعالیت رنین پلاسما، سطوح اندوتوکسین، IL-6 و TNF-α بهبود می‌بخشد. بیماران تحت درمان مزمن ریفاکسیمین برای پیشگیری از عود HE، تغییرات قابل توجهی در ترکیب میکروبیوم روده با غنی شدن 8 MGS داشتند. بیمارانی که تحت درمان مزمن نورفلوکساسین برای پیشگیری از SBP قرار گرفتند و افرادی که درمان ملین دریافت کردند، تغییرات مشخصی در ترکیب میکروبیوم روده خود نشان دادند. استفاده از نورفلوکساسین در بیماران سیروزی با افزایش سطح پروتئین متصل شونده به LPS و اختلالات همودینامیک با کاهش اتساع عروقی ناشی از NO اندوتلیوم و BT مزایای مثبتی را نشان داده است.
تاثیر تغذیه
SCFA ها با اثرات ضد التهابی به واسطه فعال شدن گیرنده 43 جفت شده با پروتئین G همراه بودند. مکمل استات کولیت را بهبود بخشیده است، و نشان می‌دهد که SCFA ها می‌توانند نفوذپذیری روده و در نتیجه سمیت کبدی را کاهش دهند. اگرچه تأثیر رژیم غذایی پرچرب بر توسعه NAFLD و دیس بیوزیس قبلاً شناخته شده است، مصرف اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA)، امگا 3 PUFA، باعث کاهش درصد چربی کبد در بیماران NAFLD شد. مکمل PUFA های امگا 3 القای افزایش برگشت پذیر فراوانی بیفیدوباکتریوم، رزبوریا و لاکتوباسیلوس را نشان داد. 
پیوند میکروبیوتای مدفوع (FMT)
تجویز FMT باعث افزایش تنوع میکروبیوتای روده و غنی‌سازی گونه‌های مفیدی شد که منجر به بهبود سطوح شناختی در بیماران HE راجعه شد. این بهبود به طور قابل توجهی نسبت به بیمارانی که فقط مراقبت‌های استاندارد را دریافت کرده بودند، برتر بود. گزارش‌هایی در مورد بهبود حساسیت محیطی به انسولین همراه با تغییرات در متابولیت‌های پلاسما و میکروبیوتای روده در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک که FMT را از اهداکنندگان لاغر دریافت کرده‌اند، گزارش شده است. این بهبود پس از یک دوره 6 هفته‌ای مشاهده شد و به طور قابل توجهی بیشتر از بیماران کنترلی بود که دارونما دریافت کردند.
مکمل‌ها و پروبیوتیک‌ها
باکتری‌های اسید لاکتیک یکی از پرمصرف‌ترین پروبیوتیک‌ها هستند و بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از آن‌ها ترکیب میکروبیوم را در دیس‌بیوز در ALD متعادل می‌کند. Levilactobacillus brevis HY7410 و Limosilactobacillus fermentum MG590 با افزایش فعالیت الکل دهیدروژناز و آلدهید دهیدروژناز، غلظت الکل خون را کاهش می‌دهند. L. brevis MG5280 و MG5311، L. fermentum MG4237 و MG4294، و L. reuteri MG5458 اثرات محافظتی در برابر آسیب سلولی HepG2 ناشی از اتانول نشان دادند. 
علیرغم وجود مطالعات متعددی که نشان دهنده اثرات مفید مکمل‌های مختلف (پروبیوتیک‌ها، پری بیوتیک‌ها، سین بیوتیک‌ها) در CLD است، ناشناخته‌های زیادی باقی مانده است. به عنوان مثال، مکانیسمی که توسط یک مکمل خاص CLD را بهبود می‌بخشد چیست؟ کدام ترکیب مکمل موثرتر است؟ مدت زمان مطلوب درمان چقدر است؟ بنابراین، برای ارزیابی تأثیر پروتکل‌های درمانی مختلف بر ساختار میکروبیوم میزبان، و همچنین آزمایش این مداخلات علیه کبد، به مطالعات بیشتر با حجم نمونه بزرگ‌تر، پیگیری طولانی‌تر و ابزارهای تشخیصی پیچیده‌تر مبتنی بر omics نیاز داریم. 
پایان مطلب/.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه