تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
نقش سلول‌های بنیادی در بالا بردن نرخ بقا در بیماران
یادداشت

  نقش سلول‌های بنیادی در بالا بردن نرخ بقا در بیماران

با پیوند سلول‌های بنیادی، نرخ بقا در همه گروه‌های نژادی و قومی در حال افزایش است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، حجم پیوند سلول‌های خونساز در میان همه گروه‌های نژادی/قومی افزایش یافته، اما در میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و اسپانیایی‌تبارها در مقایسه با افراد سفیدپوست غیراسپانیایی سریع‌تر رشد کرده است، که نشان‌دهنده تغییرات در نرخ رشد جمعیت می‌باشد. براساس آخرین نتایج منتشر شده در نشریه Blood Advances، نرخ بقا پس از پیوند سلول‌های خونساز اتولوگ (AutoHCT) و پیوند خونساز آلوژنیک (AlloHCT) در طول زمان در بین گروه‌های نژادی/قومی‌بهبود یافته، اگرچه آمریکایی‌های آفریقایی تبار غیر اسپانیایی همچنان نتایج بدتری دارند.

پیش زمینه

پیوند سلول‌های خونساز اتولوگ از سلول‌های بنیادی خود بیمار برای کمک به بازیابی توانایی بدن در ساخت سلول‌های خونی طبیعی پس از دوزهای بالای شیمی درمانی استفاده می‌کند و یک روش درمانی رایج برای بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما و لنفوم است. پیوند خونساز آلوژنیک یک درمان بالقوه درمانی برای افراد مبتلا به سرطان‌های خونی تهدیدکننده حیات مانند لوسمی‌های حاد و سندرم‌های میلودیسپلاستیک و میلوپرولیفراتیو است و شامل استفاده از سلول‌های بنیادی از یک اهداکننده مناسب است. اگرچه مطالعات قبلی بهبودهایی را در نتایج پس از پیوند نشان داده است، محققان گفتند که آن‌ها نسبتاً کوچک بوده‌اند یا داده‌های قوی برای بررسی روندها بر اساس پیشینه نژادی/قومی درج نکرده‌اند.

درباره مطالعه

 برای این مطالعه، محققان از داده‌های مرکز تحقیقات بین‌المللی پیوند خون و مغز استفاده کردند که داده‌های بیماران 90 درصد از AutoHCT و تقریباً همه دریافت‌کنندگان AlloHCT را در ایالات متحده جمع‌آوری می‌کند. این تجزیه و تحلیل شامل 79904 پیوند اتولوگ و 65662 پیوند آلوژنیک برای سفیدپوستان غیر اسپانیایی، آفریقایی آمریکایی‌های غیر اسپانیایی تبار و اسپانیایی‌ها در پنج گروه دو ساله از سال 2009 تا 2018 بود. نندیتا خرا، پزشک و استاد پزشکی در بخش خون شناسی/انکولوژی در کلینیک مایو در فینیکس ، آریزونا و نویسنده اصلی این مطالعه گفت:" این مطمئنا بزرگترین مطالعه برای بررسی وضعیت علم از نظر استفاده از پیوند توسط اقلیت‌های نژادی/قومی است که شامل بیش از 145000 پیوند در یک دوره 10 ساله است. در مجموع ما شاهد بودیم که حجم پیوندها و شانس بقا برای همه بیماران، اما نه به یک میزان افزایش یافت."

نتایج مطالعه

در حالی که بقا پس از AutoHCT و AlloHCT در طول زمان برای همه گروه‌های نژادی/قومی‌بهبود یافت، بزرگسالان و کودکان آمریکایی آفریقایی تبار غیر اسپانیایی که تحت AlloHCT قرار می‌گرفتند، حتی پس از تنظیم عوامل خطر شناخته شده برای مرگ و میر مانند سن، درمان‌های دریافتی، وضعیت بیماری و نوع اهداکننده، به ترتیب 13درصد و 62 درصد خطر مرگ بیشتری نسبت به سفیدپوستان غیر اسپانیایی داشتند. دکتر خرا گفت: " این امر نیاز به درک بهتر دلایل این نابرابری‌ها را از طریق مطالعات کیفی برای بررسی تأثیر عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت بر پیامدها نشان می‌دهد." او افزود که یک روند مثبت این است که بر اساس تجزیه و تحلیل‌های تعدیل شده، نتایج بقا برای بیماران اسپانیایی تبار هم اکنون با نتایج بقای سفیدپوستان غیر اسپانیایی تبار است که شاخص پیشرفت در این زمینه است. در حالی که خارج از محدوده مطالعه است، دکتر خرا می‌گوید که بهبود حجم پیوند می‌تواند به دلیل آگاهی بیشتر از پیوند، دسترسی بهتر به اهداکنندگان برای AlloHCT و تغییرات سیاست ناشی از گسترش Medicaid و قانون مراقبت مقرون‌به‌صرفه باشد.

نتیجه گیری

این مطالعه از این جهت محدود است که بیماران آسیایی‌تبار یا نژاد/قومیت مختلط را شامل نمی‌شود و فقط افرادی را که برای پیوند می‌آیند،  در بر می‌گیرد، نه کسانی که هرگز به آن دسترسی پیدا نکرده‌اند. نویسنده ارشد این مطالعه، ترزا‌هان، پزشک در مرکز جامع سرطان رازول پارک، یک مطالعه در حال انجام جداگانه دارد که استفاده واقعی را بررسی می‌کند. دکتر ترزا‌هان می‌گوید: " ما از داده‌های برنامه نظارت، اپیدمیولوژی و نتایج نهایی (SEER) و سرشماری ایالات متحده برای تخمین تعداد افرادی که نیاز به پیوند دارند استفاده می‌کنیم و از داده‌های ثبت برای محاسبه افرادی که واقعاً پیوند دریافت می‌کنند استفاده می‌کنیم." او در ادامه افزود که:" این مطالعه به توجیه تلاش‌ها برای سرمایه‌گذاری مستمر در تحقیق، آموزش، عمل و مشارکت جامعه کمک می‌کند تا نابرابری‌ها در دسترسی و نتایج این فناوری‌های پزشکی بسیار گران‌قیمت و پیچیده را برطرف کند تا همه بتوانند به طور مساوی از مزایای پیشرفت علمی‌بهره‌مند شوند." خوشبختانه، او توضیح داد که آگاهی فزاینده‌ای از این مسائل و تلاش‌های اجتماعی مانند ابتکار مرکز ACCESS مانند همکاری بین انجمن پیوند و سلول درمانی آمریکا و NMDP برای کمک به گسترش دسترسی به HCT و بهبود نتایج برای همه افراد وجود دارد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه