تاریخ انتشار: یکشنبه 14 مهر 1392
درمان سرطان لوزالمعده با یک مارکر زیستی جدید

محققان یک مارکرزیستی را کشف کرده اند که می تواند هدف درمانی بالقوه ای برای سرطان لوزالمعده باشد.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان یک مارکر زیستی به نام phosphatidylserine (PS) را در سلول های سرطانی لوزالمعده کشف کرده اند که می تواند برای درمان این نوع سرطان مورد هدف قرار گیرد. این یافته ها که در نشریه PLOS ONE ارائه شده است نشان می دهد که یک پروتئین لیزوزومی  به نام saposin C (SapC) و فسفولیپیدی به نام dioleoylphosphatidylserine (DOPS) در ترکیب با هم می توانند سلول های سرطانی لوزالمعده را مورد هدف قرار داده و از بین ببرند.

لیزووزم ها اندامک های دارای غشا و شامل آنزیم هایی هستند که قادر به شکستن همه انواع ترکیبات زیستی از جمله فسفولیپید ها می باشند. فسفولیپید ها ترکیبات عمده غشا سلولی می باشند.

سرطان لوزالمعده چهارمین سرطان  عامل مرگ و میر است و نرخ بقا در پنج در صد از بیماران پنج سال است. این سرطان معمولا در مراحل اولیه بدون نشانه است. در حالی که مکررا به غدد لنفاوی و کبد و گاهی به ریه ها و اندام های احشایی حمله می کند. درمان های کنونی شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی چندان برای افزایش عمر بیمار موفقیت آمیز نیستند.

محققان در مطالعه مذکور نشان داده اند که ترکیب دو جز سلولی به نام SapC-DOPS که در حامل هایی در مقیاس نانو تعبیه می شوند علاوه بر توقف رشد برخی سلول های سرطانی فاقد اثرات سمی در بافت های غیر توموری می باشد. زیرا به طور انتخابی غشا سلول های توموری لوزالمعده را مورد هدف قرارداده است. خصوصیت متمایز کننده SapC-DOPS توانایی آن در اتصال به مولکولی به نام phosphatidylseriine (PS) است که درسطح غشا سلول های توموری لوزالمعده وجود دارد. برای ارزیابی نقش PS در سطح سلول ها، محققان سلول های توموری و غیر توموری را در محیط کشت در معرض PS قرار داده سپس این سلول ها را وارد بدن حیوانات آزمایشگاهی نموده اند .در مرحله بعد تزریق SapC-DOPS صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهد به طورانتخابی سلول های سرطانی پانکراس از بین رفته اند و سلول های غیر توموری باقی مانده اند. حیوانات مورد آزمایش که SapC-DOPS را دریافت کرده بودند زنده مانده اند.

پژوهشگران معتقدند فسفو لیپید اسیدی PSمی تواند به عنوان ماکر زیستی برای سرطان لوزالمعده باشد و برای درمان این نوع سرطان مورد هدف قرارگیرد. به زودی آزمایشات بالینی درمورد این ترکیب آغاز خواهد شد.