تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 آذر 1392
درمان آسم مرتبط با چاقی

  درمان آسم مرتبط با چاقی

دانشمندان به ارتباط بین چاقی و افزایش فاکتورهای التهابی ایجاد کننده آسم مانند اینترلوکین 17A در مدل های حیوانی پی بردند
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین مرکز تحقیقات کودکان در Boston نشان دادند که چاقی می تواند دلیل آسم از طریق فاکتورهایی در سیستم ایمنی باشد و راهی نوین را برای درمان آسم در افراد چاق پیشنهاد می کنند. این مطالعه بر روی مدل های حیوانی و مایع ریوی انسان های مبتلا به آسم انجام گرفت. آسم و چاقی هر دو در طول چندین دهه اخیر بسیار رواج یافته است. در مطالعه ای که توسط تیم تحقیقاتی دکتر Umetsuصورت گرفت اثرات چاقی بر سیستم ایمنی کشف شد.
دانشمندان به بررسی موش هایی پرداختند که رژیم غذایی چاق کننده با چربی بالا داشتند و همچنین موش هایی که رژیم غذایی نرمال دریافت کردند. راه های هوایی موش های چاق دچار تحریک پذیری بیش از حد و انقباض شد که از ویژگی های عمده آسم می باشد.
چاقی سیستم ایمنی ذاتی بدن را که اولین پاسخگو در مقابل عفونت ها می باشد، از چندین طریق تغییر می دهد تا در نهایت منجر به التهاب ریوی شود. ریه های موش های چاق تفاوت هایی با موش های سالم دارد. میزان بالای پروتئین اینترلوکین 17A که یک سایتوکاین مرتبط با شرایط التهابی می باشد موجب افزایش تعداد سلول های ایمنی ترشح کننده این پروتئین به نام سلول های لنفوئیدی ذاتی نوع3 (ILC3) در این موش ها می شود. فعالسازی یک پروتئین التهابی به نام NLRP3 درون سلول های ریوی تولید سایتوکاین IL-1B را که تحریک کننده سلول های ILC3 می باشد، افزایش می دهد. زمانی که موش های چاق از لحاظ ژنتیکی طوری تغییر کنند که قادر به تولید IL17A و یا NNLRP3 نباشند، مبتلا به آسم نمی شوند. اما زمانی که همان موش ها، سلول های ILC3 و یا IL-1B را جایگزین داشته باشند، تولید کافی IL17A و بدنبال آن علایم آسم را نشان می دهند. در این مطالعه یک مسیر التهابی ایجاد کننده آسم مشخص شد، این مسیر ممکن است به درمان های آسم استاندارد مانند کورتیکوسترون مقاوم باشد. بعلاوه زمانی که تولید IL-1B توسط دارو بلوکه شود، موش های چاق مبتلا به آسم نمی شوند. از آنجاییکه دانشمندان نمی توانند مستقیمأ بر روی انسان های مبتلا به آسم مطالعه کنند، از مایع ریوی 10 فرد بیمار استفاده کردند. افرادی که آسم شدید داشتند، تعداد سلول های ILC3 تولید کننده IL-17 بیشتری نسبت به افرادی با آسم خفیف داشتند. بنابراین مدل های حیوانی می تواند آینه ای از آنچه که در افراد چاق رخ می دهد، باشد. نکته جالب توجه به گفته دکتر Umetsu این است که سطح سیستمیک IL-17 و IL-1B در افراد چاق که مبتلا به آسم نبودند، نیز افزایش یافته بود.66
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه