تاریخ انتشار: شنبه 07 دی 1392
پیشتازی در تحقیقات سلولی و مولکولی شتر دو کوهانه
با راه اندازی اولین کلکسیون رده های سلولی آن در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام شد؛

  پیشتازی در تحقیقات سلولی و مولکولی شتر دو کوهانه

بانك سلولهاي انساني و جانوري مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران موفق به تهيه و نگهداری مجموعه سلولهاي فيبروبلاستي آماده عرضه از جمعيت شترهاي دوكوهانه ايران شد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکترسیدابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز، در خصوص این خبر گفت:  افزایش جمعیت جهان و توجه تولید کنندگان و متخصصین اصلاح نژاد به ایجاد نژادهای سنتتیک پرتولید و اقتصادی و کم توجهی به نژادهای بومی یا آمیخته گریهای بین نژادی و همچنین عدم برنامه ریزی  در جهت حفظ نژادهای اصیل و بومی باعث آسیبهای جدی  به ذخایر ژنتیکی اکثر کشورهای دنیا و از جمله ایران شده است. 
وی افزود: با وجود اینکه  ایران از لحاظ تنوع ژنتیکی دامی از جمله کشورهای کم نظیر  جهان می باشد  ولی متاسفانه این سرمایه عظیم و گرانبهای الهی در معرض تهدید جدی بوده و از نظر بسیاری از متخصصین بعضی از نژادهاي بومی در حال انقراض و یادر شرایط بحرانی ارزیابی می گردند.  با وجود تغییرات شدید اقلیمی و تهدید جدی کشور در زمینه گسترش بیابان ها و خشکی ها وکاهش منابع آبی و همچنین شیوع بیماریهای نوپدید دامی نگهداری و پرورش نژادهای بومی دامهای سازگار و مقاوم مهمترین روش حفظ امنیت غذایی در کشور است، ضمن اینکه با رویکرد جدید بیوتکنولوژی در حوزه دامی دستیابی و امکان تولید محصولات متنوع و جدید با حفظ تنوع زیستی بالا امکان پذیرتر است و این موضوع علاوه بر افزایش امنیت اقتصادی در رشد اقتدار ملی نیز فوق العاده قابل توجه است.   
فاضلی خاطر نشان کرد: شتر یکی از شاهکارهای خلقت است که خداوند در قرآن کریم انسانها را به خلقت آن و تامل در ویژگیهایش فرا می خواند، تحقیقات علمی مختصری که انجام شده است ارزش غذایی و درمانی فرآورده های مختلف شتر را بطور قطعی تایید می کند. علیرغم اینکه شتر از حیوانات بومی با قدمت چندین هزار ساله کشور بوده و طبق گزارشات سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو)  نژاد دوکوهانه آن در ایران اهلی شده است اما متاسفانه این حیوان مورد بی توجهی جدی می باشد و جمعیت دوکوهانه به کمتر از 150 نفر تقلیل پیدا کرده است و کاملا در معرض انقراض است. بدین دلیل و با توجه به رسالت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور، در این مرکز به عنوان یک اقدام عاجل در جهت ثبت این میراث گرانبهای ملی و جلوگیری از خطر انقراض آن برای اولین بار در سطح جهان رده های سلولی از جمعیت شتر دو کوهانه  تهیه گردید. 
وی همچنین گفت: اين مجموعه سلولي مي تواند زمينه ساز توجه بيشتر براي حفظ اين گونه با ارزش به عنوان يكي ازارزشمندترین گنجينه تنوع زيستي باشد. نتیجه این پروژه ملی مجموعه سلولی است که علاوه بر ارزش آن درحفظ ذخایر ژنتیکی و جلوگیری از انقراض آنها ، به عنوان منبعي سهل الوصول و آماده براي تحقيقات ژنتيك، اصلاح نژاد، همانندسازي و... در اختيار محققين علاقمند قراردارد.
 شایان ذکر است، مشخصات رده هاي سلولي، همراه با اطلاعات مربوط حيوان از طريق سايت مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران در دسترس است. علاقمندان مي توانند براي مشاهده اطلاعات به فهرست رده هاي فيبروبلاستي بانك سلولهاي انساني و جانوري به  سايت مركز به نشانی www.ibrc.ir مراجعه نمايند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه