تاریخ انتشار: دوشنبه 28 بهمن 1392
کشف فرم نادری از سرطان خون که از سلول های بنیادی منشا می گیرد

  کشف فرم نادری از سرطان خون که از سلول های بنیادی منشا می گیرد

یک تیم تحقیاتی از دانشگاه تورنتو دریافته است که نوع نادری از سرطان خون از سلول های بنیادی منشا می گیرد. این محققین در گزارش خود توضیح داده اند که آن ها چگونه موفق به شناسایی سلول های بنیادی خون ساز شده اند که می توانند منجر به سرطان شوند و استفاده از آن ها چه نقشی در درمان آینده سرطان می تواند داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، لوسمی، سرطان مغز استخوان یا خون است که با افزایش بیش از حد گلبول های سفید نابالغ خون همراه است. به دلیل این که این سلول ها قادر به انجام عملکرد طبیعی خود نیستند، این بیماران اگر درمان نشوند به دلیل تبدیل شدن این سلول ها به جمعیت سلول های سرطانی می میرند.

نوع نادری از سرطان خون به نام لوسمی میلوئید حاد(AML) از این جهت منحصر به فرد است که از بافت های تشکیل دهنده خون درون مغز استخوان منشا می گیرد و بسیار تهاجمی است.

محققین نزدیک به دو دهه است که در مورد سلول های بنیادی که در تشکیل سلول های قرمز و سفید خون دخالت دارند اطلاعاتی دارند اما چیزی که در این مطالعه جدید است شناسایی نوع خاصی از سلول های بنیادی(خونساز) است که جهش می یابد و منجر به لوسمی میلوئید حاد(AML) می شود. به نظر می رسد این جهش در ژن خاصی به نام DNMT3a است.

این مطالعه نشان داد که 25 درصد بیماران لوسمی میلوئید حاد(AML) دارای جهش در این ژن و در سلول های بنیادی خونساز هستند. این سلول های جهش یافته مانند سلول های خونی طبیعی رفتار می کنند و به این دلیل در مقابل روش های شیمی درمانی مقاوم هستند. این بدین معنی است که بیمارانی که برای لوسمی میلوئید حاد(AML) شیمی درمان می شوند، مجددا بیماری در آن ها عود می کند. این خبر که چگونه این سلول های بنیادی می توانند منجر به سرطان خون شوند و چگونه در مقابل شیمی درمانی مقاومت می کنند خبر خوبی می باشد.

اینک کار باقی مانده، ایجاد روش های درمانی است که ژن جهش یافته را پیدا کرده و مورد  درمان قرار دهد، پیش از این که این سلول های بنیادی خون ساز تبدیل به سلول های سرطانی شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه