تاریخ انتشار: دوشنبه 05 اسفند 1392
تشخیص زودهنگام سرطان سلول های پروستات

  تشخیص زودهنگام سرطان سلول های پروستات

محققان ایرانی با همکاری محققان استرالیا و بلژیک موفق شدند نانو کاوشگر تشخیص سلول های سرطانی بسازند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان ویژگی اصلی این نانو کاوشگر تشخیص بیماری در مراحل اولیه و قبل از تغییرات فیزیولوژیکی بدن است. 
 
تصویر برداری و همچنین جدا سازی سلول های سرطانی از سلول های سالم از جمله قابلیت های کاربردی نتایج این طرح در حوزه پزشکی است. 
 
دکتر محمد عبدالهی عضو هیئت علمی گروه فیزیک پزشکی و تکنولوژی پرتویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، در مورد این طرح گفت : بیشتر کارهای صورت گرفته در این زمینه در راستای معرفی و توسعه مواد کنتراست مغناطیسی صورت گرفته است که با وجود ایجاد افزایش کنتراست و حساسیت این روش تصویربرداری بصورت غیر اختصاصی عمل می کنند و نمی توان آن ها را با قاطعیت جهت شناسایی و تشخیص یک بیماری اختصاصی بکار برد. 
 
مواد کنتراست موادی هستند که به روشهای گوناگون به قسمتهای مختف بدن وارد می شوند تا کنتراست اعضای بدن را برای بررسی جزئیات تشریحی و فیزیولوژیک افزایش دهند. 
 
وی افزود : به علاوه کاربرد این مواد کنتراست بیشتر در جهت تشخیص تومورهای سرطانی است ، یعنی زمانی که ضایعه یا بیماری قابل تشخیص شده باشد. 
 
عبدالهی تاکید کرد : تفاوت کار حاضر با کارهای مشابه در معرفی و توسعه ماده کنتراستی است که بصورت هوشمند قادر به شناسایی سلول های سرطان پروستات از سلول های سالم است و در نتیجه امکان تشخیص زودتر بیماری را قبل از اینکه تغییرات فیزیولوژیکی ایجاد شده در سطح سلول منجر به تغییرات آناتومی شوند دارا است.
 
پس از بررسی کارایی نانو کاوشگر ساخته شده بصورت برون تنی در مجاورت سلول ها در محیط آزمایشگاه و نیز شرایط درون تنی با القای تومور سرطانی در موش و تزریق نانو کاوشگر ساخته شده بصورت وریدی ، مشخص شد که این نانو کاوشگر قابلیت بسیار بالایی را در ردیابی و تشخیص این سلول ها در شرایط برون تنی از خود نشان می دهد. 
 
در حالت درون تنی نتایج همانند نتایج برون تنی چشمگیر و برجسته نبود. در حال حاضر نیز طرح تحقیقاتی جدید این گروه کار بر روی مشکلات و عوامل موثر بر کارایی این نوع نانو کاوشگرها است.
 
به گزارش ایرنا تشخیص زود هنگام سرطان پروستات که بعنوان رایج ترین نوع سرطان در بین مردان شناخته می شود و امکان درمان و کنترل این بیماری از مهم ترین نتایج این کار خواهد بود.
 
نتایج این کار تحقیقاتی که با همکاری دکتر محمد عبدالهی و پروفسور داریوش شهبازی (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) ، پروفسور بری جی آلن ( دانشگاه New South Wales استرالیا) ، پروفسور رابرت مولر (دانشگاه مونز بلژیک و مسئول بخش تصویر برداری رزنانس مغناطیسی مرکز تصویر برداری ملکولی و میکروسکوپی CMMI) صورت گرفته است در مجله Contrast Media & Molecular Imaging به چاپ رسیده است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه