تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 اردیبهشت 1393
استفاده از سلول های بنیادی برای ترمیم گوش خارجی در مدل حیوانی

  استفاده از سلول های بنیادی برای ترمیم گوش خارجی در مدل حیوانی

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: محققان جهاد دانشگاهی قم موفق به پیوند سلول های بنیادی مزانشیمال مشتق از بافت چربی به سگ شدند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جهاد دانشگاهی، سیدرضا طباطبایی در این مورد توضیح داد: پس از موفقیت محققان این واحد در خصوص استخراج سلول های بنیادی از بافت چربی، مرحله بعدی استفاده از این سلول ها در مدل جانوری بود.
 
وی با بیان اینکه برای انتقال این سلول ها به گوش خارجی مدل جانوری و طراحی ساختارهای سه بعدی نیاز به ساخت داربست داشتیم، افزود: برای این منظور از داربست فیبرینی مشتق از خون انسانی استفاده شد که ویژگی اصلی این داربست تجزیه پذیری، شکل پذیری بالا و عدم واکنش سیستم ایمنی به آن است.
 
معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد استان قم گفت: در ادامه کار، برای اولین بار در کشور از سلول های بنیادی سگ دیگری به شیوه آلوژن برای پیوند استفاده شد و تاکنون هیچ گونه علایم رد پیوند مشاهده نشده است.
 
طباطبایی افزود: در این طرح سه برش به اندازه 1.5 در 1.5 بر روی گوش جانور ایجاد شد؛ بر روی یک برش از داربست به همراه سلول های مزانشیمال، بر روی یک برش دیگر از داربست به تنهایی و ناحیه برش یافته سوم به صورت خالی رها شد.
 
وی با بیان اینکه سلول های بنیادی به تدریج از داربست فیبرینی خارج می شود و ناحیه برش یافته را ترمیم می کند، ادامه داد: این چهارمین سگی است که تحت عمل جراحی قرار گرفته و وضعیت عمومی این سگ مناسب است.
 
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: تحقیقات در مدل حیوانی به زودی به پایان می رسد و امیدواریم بتوان از این تحقیقات در آینده ای نزدیک در ترمیم آسیب ها و ضایعات گوش خارجی در انسان استفاده کرد.
 
بر اساس این گزارش، سگ مورد آزمایش، گرگی نام دارد و آن را دکتر محمد مهدیزاده جراحی کرده است. وزن گرگی 35 کیلو و 18 ماه سن دارد.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه