تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 خرداد 1393
استفاده از تکه های نانو برای تغییر رفتار سلول های بنیادی

  استفاده از تکه های نانو برای تغییر رفتار سلول های بنیادی

محققین دانشگاه کوئین ماری لندن نشان داده اند که می توان رفتار سلول های بنیادی را با دستکاری ویژگی های موادی که روی آن ها رشد می کنند در مقیاس نانو، مدیفه کرد و در نتیجه پتانسیل ان ها برای طب ترمیمی و مهندسی بافت را بهبود بخشید. در این مطالعه محققین از تکه های مواد ریز تحت عنوان تکه های نانویی استفاده کردند و ویژگی های سطحی بستر را تغییر داده و ویژگی های یک مواد نرم تر را تقلید کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، سلول های بنیادی به دلیل این که برای عملکرد طبیعی اندام ها و بافت های ما ضروری هستند بسیار ویژه هستند. مطالعات قبلی نشان می دهد که سلول های بنیادی زمانی که روی بسترهای سفت و سخت رشد می کنند تکثیر می شوند اما تمایز نمی یابند. در عوض سلول های بنیادی که روی سطوح نرم تر رشد می کنند به سمت تمایز پیش می روند.

در این مطالعه محققین از تکه های مواد ریز تحت عنوان تکه های نانویی استفاده کردند و ویژگی های سطحی بستر را تغییر داده  و ویژگی های یک مواد نرم تر را تقلید کردند.

این محققین می گویند که با تغییر دادن ویژگی های سطحی مانند شکل بستر در مقیاس های نانو، می توان رفتار سلول های بنیادی را متفاوت کرد.

این تیم تحقیقاتی اندازه های مختلفی از تکه های نانویی از 3 میکرون تا 100 نانومتر را تست کردند. سلول های بنیادی زمانی که روی سطوح نرم رشد می کنند تغییر رفتار می دهند زیرا این سلول ها در تماس با کوچکترین تکه ها قرار می گیرند که نمی توانند به صورت باثبات این تکه ها را بگیرند و موقعیت شان را با توجه به آن ها سازماندهی کنند.

این دستاورد زمانی مفید خواهد بود که احتیاج به ایجاد یک ایمپلنت سخت برای وارد کردن به بدن باشد. به طور بالقوه، برخی تکه های نانو می توانند یک محل لمس یا محل ارتباط نرم روی سطح ایمپلنت ها بوجود بیاورند و بنابراین ارتباط سلول ها با بافت های مجاور به دلیل سختی بستر مختل نمی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه