تاریخ انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1393
مطالعه سلول های بنیادی جنینی انسان موانع محدود کننده تشکیل کلونی را شناسایی می کند

  مطالعه سلول های بنیادی جنینی انسان موانع محدود کننده تشکیل کلونی را شناسایی می کند

یک مطالعه نیازمند به گذشت زمان(time-lapse) روی سلول های بنیادی جنینی انسان، موانع محدود کننده تشکیل کلونی را شناسایی کرده است. این کشف می تواند منجر به بهبود استفاده از این سلول ها در طب ترمیمی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnews-medical.net، محققین دانشگاه شفیلد به مطالعه سلول های بنیادی پرتوان انسانی پرداخته اند. این سلول ها منبع بسیار خوبی برای طب ترمیمی هستند، زیرا توانایی تولید انواع سلول های بدن را دارند. با این وجود استفاده از این سلول های بنیادی در درمان با توجه به این حقیقت که این سلول های با گذشت زمان و درکشت های بلند مدت دچار تغییرات ژنتیکی می شوند با موانعی روبرو است. این تغییرات غیر تصادفی است و به نوعی تداعی کننده جهش ها در سلول های سرطانی است.

این محققین از تصویر برداری time-lapse در مورد یک سلول بنیادی جنینی منفرد استفاده کردند تا جنبه های رفتاری آن ها که رشدشان را محدود می کند را شناسایی کنند. این موانع می توانند هدفی برای موتاسیون هایی باشند که اجازه رشد کاراتر سلول را می دهند.

برای این منظور که سلول های بنیادی پرتوان به طور مطمئن برای طب ترمیمی مورد استفاده قرار بگیرند احتیاج به درک شرایط کشت بهینه برای آن ها است. برای مثال کشت سلول ها در نسبت های کوچک جداگانه روی سلول ها اثر می گذارد و می تواند منجر به سازش با شرایط کشت شود.

محققین از ترکیب تصویربرداری time-lapse، ردیابی تک سلول و مدل سازی ریاضی برای شناسایی موانع  اثرگذار روی بقای سلول های بنیادی جنینی انسانی استفاده کردند .

این محققین سه تنگنای اصلی و تاثیر گذار روی تشکیل کلونی را شناسایی کردند: زنده ماندن بعد از کشت، عدم ورود مجدد به سیکل سلولی و مرگ سلولی مداوم بعد از تقسیم.

این محققین دریافتند که در شرایط کشت مشابه کنار آمدن سلول های آداپته شده موجب ایجاد کلونی های بیشتری می شود. این تنگناها به دلیل ارتباطات سلول- سلول و ترکیبات پیش بقایی کاهش می یابند.

محققین به دنبال این مطلب هستند که با توجه به این مطالعه متدهایی را ایجاد کنند که بتواند رفتار سلولی را در شرایطی مانند کشت های غربالگری سلولی، ساخت داروها و کاهش دادن وقوع اختلالات ژنتیکی مونیتور کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه