تاریخ انتشار: دوشنبه 02 تیر 1393
موفقیت در سلول درمانی برای جلوگیری از عفونت بعد از پیوند با استفاده از سلول های T

  موفقیت در سلول درمانی برای جلوگیری از عفونت بعد از پیوند با استفاده از سلول های T

محققین دانشگاه مونیخ روشی را طراحی کرده اند که موجب حفاظت بیماران از عفونت های بعد از پیوند می شود
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، زمانی که بیماران پیوند مغز استخوان را دریافت می کنند، این فرایند موجب تضعیف سیستم ایمنی آن ها می شود. در این حالت ویروس هایی که  توان بیماریزایی آن ها پیش از این با توجه به سلامت سیستم ایمنی محدود گشته بود می توانند ایجاد عفونت های کشنده ای کنند. محققین دانشگاه مونیخ روشی را طراحی کرده اند که موجب حفاظت بیماران از عفونت های بعد از پیوند می شود. این روش موفقیت های را در درمان بیماران داشته است.

سلول های سیستم ایمنی انسان به وسیله جمعیتی از سلول های بنیادی خاص درون مغز استخوان ساخته می شوند. در بیماری هایی مانند لوسمی که مغز استخوان تحت تاثیر قرار می گیرد، سلول های آسیب دیده باید تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار گیرند. به دنبال آن، سیستم خون ساز باید با سلول های بنیادی خون فرد اهدا کننده جایگزین شود. به دلیل تضعیف موقتی سیستم ایمنی بدن، بیماران بیشتر در معرض ویروس ها و عفونت خواهند بود. در این میان سیتومگالوویروس ها نقش عمده ای در ایجاد ویروس ها دارند. در افراد سالم عفونت سیتومگالوویروسی هیچ عوارضی را نشان نمی دهد، زیرا عفونت به دلیل سیستم ایمنی بروز نمی کند. در این مطالعه محققین نشان داده اند که تنها انتقال تعداد اندکی از سلول های ایمنی خاص برای حفاظت بیماران در برابر عفونت ناشی از سیستم ایمنی ضعیف شده کافی است. به این منظور از سلول های T استفاده شد.

در این مطالعه از مدل موشی استفاده شد. سلول های T گرفته شده از یک موش را به موش دیگری که برای تضعیف سیستم ایمنی به صورت ژنتیکی مدیفه شده بود منتقل کردند. سپس این موش را به نوعی باکتری آلوده کردند. مطالعه نشان داد که این جانوران دارای حفاظت ایمنی موثر و تقویت شده ای  علیه پاتوژن ها بودند که از بیمار شدن آن ها جلوگیری می کرد.

در نهایت محققین این سلول های T خاص ویروس ها را برای دو فرد شدیدا بیمار استفاده کردند. این دو فرد به دلیل نقص سیستم ایمنی مادرزادی و لوسمی، پیوند سلول های بنیادی دریافت کرده بودند و هر دو به دلیل ضعف ایمنی عفونت های سیتومگالوویروسی نشان دادند. سپس این محققین سلو لهای T جداسازی شده ای را که برای هدف قرار دادن سیتومگالوویروس ها مدیفه شده بودند به این بیماران منتقل کردند. بعد از چند هفته کوتاه، این سلول های ویژه ویروس ها تکثیر کردند و همزمان با این رخداد تعداد ویروس های موجود در خون نیز کاهش یافت. به نظر می رسد حتی استفاده از تعداد کمی از این سلول ها می تواند نقش حفاظتی مهمی در برابر عفونت ها داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه