تاریخ انتشار: دوشنبه 27 مرداد 1393
فعالیت بیش از حد پروتئین Yap در سلول های بنیادی عضلانی عامل رابدومیوسارکوما(سرطان عضلات)

  فعالیت بیش از حد پروتئین Yap در سلول های بنیادی عضلانی عامل رابدومیوسارکوما(سرطان عضلات)

محققین موفقیت هایی را در درک دلیل سرطان عضلانی نادر بچگی به نام رابدومیوسارکوما به دست آورده اند. این یافته ها می تواند منجر به تکوین درمان های بهتر برای درمان این بیماری و سایر انواع سرطان ها در آینده شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، اغلب تومورهای رابدومیوسارکوما در کودکان جوانتر از 10سال اتفاق می افتد. محققین دانشگاه هاروارد با کمک محققین دانشگاه آبردین برای اولین بار دریافته اند که پروتئینی به نام Yap نقش کلیدی را در شروع رابدومیوسارکوما ایفا می کند. رابدومیوسارکوما سرطان عضلانی است که می تواند در هر یک از عضلات اسکلتی ایجاد شود و تقریبا در 40 درصد موارد در ناحیه سر و گردن اتفاق می افتد. درمان های رایج برای این بیماری اگرچه تاحدی موثر است اما باز هم بازماندگان این نوع سرطان دارای اختلالاتی در حرکت و بینایی، رشد و مشکلات تکوینی دیگر هستند.

در این مطالعه محققین دریافته اند که فعالیت بیش از حد پروتئین Yapمنجر به تقسیم بدون توقف سلول های بنیادی عضلانی می شود و در نتیجه بافت عضلانی طبیعی نخواهیم داشت. پروتئین Yap این عمل را با مهار فعالیت پروتئین های تعیین کننده عضلانی که برای تشکیل بافت عضلانی کلیدی هستند انجام می دهند. برخلاف سلول های بنیادی عضلانی طبیعی، سلول های بنیادی عضلانی با Yap بالا در تکوین به بافت عضلانی طبیعی با مشکل مواجه می شوند که نتیجه آن ایجاد رابدومیوسارکوما است.

طی تکوین عضلات طبیعی، سلول های بنیادی به سلول های عضلانی تکوینی به نام میوبلاست ها تبدیل می شوند که توانایی تقسیم دارند. این توانایی تا زمانی که این سلول ها با هم ادغام نشوند و ایجاد فیبرهای عضلانی طویل را نکنند حفظ می شود. پروتئین Yap نقش مهمی را در این فرایند ایفا می کند و میوبلاست ها افزایش قابل توجهی از فعالیت این پروتئین  را طی تقسیم نشان می دهند. زمانی که Yap  خاموش می شود به این سلول ها اجازه می دهد که تقسیم را متوقف کنند و با ادغام با سایر سلول ها ایجاد فیبرهای عضلانی دارای عملکرد را بدهند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که در رابدومیوسارکوما، پروتئین Yap فعالیت خود را حفظ می کند و یافتن این مطلب می تواند در اینده ای نزدیک به چگونگی کنترل این پروتئین و مهار سرطان رابدومیوسارکوما کمک خواهد کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه