تاریخ انتشار: یکشنبه 08 آبان 1390
سلول های بنیادی بند ناف ممکن است بینایی از دست رفته در بیماری های قرنیه را بازگرداند

  سلول های بنیادی بند ناف ممکن است بینایی از دست رفته در بیماری های قرنیه را بازگرداند

به نظر می رسد سلولهای بنیادی بند ناف می تواند بیش ازانتظارما کارانجام دهد. بررسی های جدید دانشگاه Cincinnati نشان می دهد که سلول های بنیادی بند ناف می تواند دربهبود بینایی از دست رفته افراد مبتلا به بیماری قرنیه کمک کند. به نظر می رسد Winston Whei-Yang Kao همراه با دانشمندان دیگر پتانسیل سلول های بنیادی در بهبود بینایی را کشف کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از healthjockey ؛ محققان دریافتند که پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق ازبند ناف انسان در مدل های موشی با نقص  پروتئین  lumican به بازگرداندن شفافیت قرنیه های نازک و ابری آنها کمک می کند. با توجه به توانایی تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی به انواع سلول های مختلف، این سلولها به سلول های بنیادی چند توان مشهورند.

پروفسور Winston Whei-Yang Kao  استاد چشم پزشکی اظهار داشت :"پیوند قرنیه در حال حاضر تنها درمان واقعی برای ترمیم بینایی  است که ممکن است در اثر زخم قرنیه ناشی ازعفونت ، زخم های مکانیکی و شیمیایی ، نقص های مادرزادی وجهش ژنتیکی از دست رفته باشد. با این حال ، تعداد قرنیه های اهدا شده مناسب برای پیوند در حال کاهش و تعداد افراد دریافت کننده جراحی انکساری ، مانند عمل لیزیک ، در حال افزایش است.
او افزود :"در سرتاسر جهان ، کمبود قرنیه مناسب برای پیوند وجود دارد و در حال حاضر ، هیچ روش جایگزین موثری علاوه بر پیوند قرنیه برای درمان کوری قرنیه وجود ندارد. "بنابراین یک نیاز بزرگ برای توسعه روش های درمانی جایگزین ، که یکی از آنها ممکن است پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی باشد وجود دارد."
مدل های موشی فاقد ژن lumican  به عنوان بخشی از مطالعه توسط محققان مورد استفاده قرار گرفت. ظاهرا پروتئین lumican تتشکیل و نگهداری قرنیه شفاف را کنترل می کند.
مدل های فاقد Lumican قرنیه نازک و ابری دارند "او همچنان ادامه دارد. "پیوند سلول های بنیادی بند ناف بطورقابل توجهی سبب بهبود شفافیت و افزایش ضخامت استرومای قرنیه در این موشها شد."
ظاهرا ، سلولهای بنیادی بندناف در استرومای موش برای بیش از سه ماه زنده ماندند. حداقل ردپیوند یا هیچ رد پیوندی مشاهده نشد و بنظرمی رسید سلول های قرنیه  قادر به ترمیم سلول های از دست رفته ناشی از جهش بودند .
Kao  ادامه داد: "نتایج ما نشان دهنده یک روش درمانی بالقوه برای بیماری های قرنیه مادرزادی و یا اکتسابی است. "جداسازی این سلول های بنیادی بسیار آسان بوده و پس از ذخیره به سرعت قابل بازیابی برای درمان بیماران می باشند. این یافته ها دارای پتانسیل لازم برای ایجاد درمان های جدید و بهتر و بهبود کیفیت زندگی برای بیماران مبتلا به نقص بینایی ناشی از آسیب قرنیه می باشد. "
نویسنده بر این عقیده است که دسترسی به سلول های بنیادی بند ناف انسان تقریبا نامحدود است.
این یافته ها در چهل و نهمین نشست سالانه انجمن بیولوژی سلولی سان دیگو آمریکا ارائه شده است.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه