تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 مرداد 1391
مصرف آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش می دهد

  مصرف آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش می دهد

با توجه به تحقیقات منتشر شده درمجله Gut، افزایش مصرف ویتامین هایی C، E و سلنیوم با نقش آنتی اکسیدانی می تواند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تا حدود دو سوم کاهش دهد.
 

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedical xpress ، پژوهشگران می گویند اگراین ارتباط  درست باشد، ممکن است مانع بروز یک مورد ازهر12مورد این سرطان ها شود.
سرطان لوزالمعده سالانه جان بیش از یک چهارم از هریک میلیون نفر را در سراسر جهان می گیرد. این بیماری دارای بدترین پیش آگهی سرطان است و فقط 3٪ از افراد بیش از پنج سال زنده می مانند. ژن ها، سیگار کشیدن و دیابت نوع 2 تماما عوامل خطرساز این بیماری هستند ، اما گفته می شود رژیم غذایی نیز در آن نقش دارد و ممکن است توضیح دهد چرا نرخ آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.
محققان سلامت بیش از 23،500 فرد 40 تا 74 ساله را که اطلاعات آنها بین سال های 1993 و 1997 جمع آوری شده بود، مورد بررسی قراردادند.
هر شرکت کننده در یک یادداشت جامع شرح نوع و مقدارغذایی را که طی 7 روزخورده و همچنین روش هایی را که برای تهیه آنها استفاده کرده است، گزارش کرده بود.
چهل و نه نفر (55 درصد مرد) در طول 10 سال از ورود به مطالعه  دچارسرطان لوزالمعده شده بودند که این درصد به 86 (مردان 44٪)  تا سال 2010 افزایش یافت. این افراد به طور متوسط تا 6 ماه پس از تشخیص زنده ماندند.
آنالیزها نشان داد که مصرف بالای 25٪ سلنیوم درهفته خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را در مقایسه با کسانی که مصرف آنها پایین تر از 25 درصد بود، به حدود نصف کاهش داد و کسانی که مصرف ویتامین C، E و سلنیوم آنها بالای 25٪ بود 67 درصد کمتراز کسانی که مصرف آنها پایین 25 درصد بود احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را دارند.
در صورتی که این ارتباط صحیح باشد، به پیشگیری از 8٪ موارد سرطان پانکراس کمک خواهد کرد.
آنتی اکسیدان ها ممکن است محصولات مضرناشی از سوخت و ساز بدن و رادیکال های آزاد ناشی از فعالیت سلول های طبیعی را خنثی کرده و از تاثیرات ژنتیکی و همچنین تحریک واکنش سیستم ایمنی بدن جلوگیری کنند.
اگر رابطه ی فوق با گزارش یافته های دیگر از مطالعات اپیدمیولوژیک تایید شود، توصیه های رژیم غذایی به جامعه ممکن است به جلوگیری ازسرطان لوزالمعده کمک کند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه