تاریخ انتشار: پنجشنبه 07 اسفند 1393
نشان دار کردن میتوکندری برای مشاهده چگونگی تکوین بافت چربی قهوه ای

  نشان دار کردن میتوکندری برای مشاهده چگونگی تکوین بافت چربی قهوه ای

یک استراتژی جدید برای نشان دار کردن سلول ابزار کارآمدی را در اختیار محققین قرار می دهد که به کمک آن می توانند تکوین بافت ها را مطالعه کرده و هم چنین مانع از شروع چاقی و بیماری های قلبی عروقی شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، اغلب مردم تصوری که در مورد چربی دارند همان بافت چربی سفید است که انرژی مازاد بدن را ذخیره می کند و به طور مداوم و قابل مشاهده ای به صورت چاقی و تجمع بی شکل در بدن تجمع می یاد. با این حال، نوع دیگری از بافت چربی و جود دارد که می تواند اضافه وزن را مهار کند. بافت چربی قهوه ای نه تنها چربی را ذخیره می کند بلکه موجبات سوختن این چربی برای آزادسازی انرژی را نیز فراهم می کند.

محققین این بافت را هدف خوبی برای داروهای ضد چاقی می دانند. این محققین مولکول فلورسنسی را طراحی کرده اند که اجازه مشاهده تکوین بافت چربی قهوه ای را به محققین می دهد. این سلول ها می توانند بر مبنای تعداد و سازماندهی میتوکندری هایشان شناسایی شوند. با این حال، رنگ های میتوکندریایی موجود تمایل دارند سایر رنگ های فلورسنس را در غلظت های بالا جذب کنند که این امر موجب سیگنال ضعیف تری در زمان تجمع آن ها می شود. این محققین با همکاری دانشگاه هنگ کنگ یکک رنگ فلورسنس را طراحی کرده اند که یک تابش القاشده بوسیله تجمع را نشان می دهد. این بدین معنی است که پروب فلورسنس را در غلظت های رقیق حذف نمی کند. اما این زمانی که در میتوکندری تجمع پیدا می کند بسیار فلورسنس می شود. بعد از 20 دقیقه تیمار با پروب AIE-MitoGreen-1 محققین میتوکندری نشاندار روشنی را در سلول های چربی قهوه ای مشاهده کردند که تقریبا یک روز از عمرشان می گذشت. هم چنین استفاده از این روش برای نشان دار کردن تاثیر روی بقای سلول ها نمی گذاشت این در حالی است که در استفاده از سایر رنگ ها فلورسنس تجاری تنها 10 درصد سلول ها باقی می ماندند. سپس این محققین از AIE-MitoGreen-1 برای مونیتور کردن تکوین بافت قهوه ای از سلول های پیش ساز استفاده کردند و ظرف مدت هفت روز تغییراتی را در شکل و  سازماندهی میتوکندریایی مشاهده کردند. از آن جایی که مراحل پایه تکوین چربی قهوه ای به خوبی مشخص نشده است این پروب می تواند به شناسایی درمان هایی که این فرایندها را تحریک یا ممانعت می کنند کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه