تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 آبان 1390
سلول های بنیادی دندان کلیدی برای درمان جدید بیماری استخوان

  سلول های بنیادی دندان کلیدی برای درمان جدید بیماری استخوان

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا ، روش ژنتیکی جدیدی را برای توقف اختصاصی نسخه آسیب دیده ژن یک بیماری استخوانی نادرابداع کردند ( نسخه طبیعی ژن دست نخورده باقی می ماند).
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  (DrBicuspid، Fibrodysplasia ossificans progressive  (FOP یک اختلال ژنتیکی نادر تشکیل استخوان اضافی پیشرونده است که در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. این بیماری توسط جهشی در ژن ACVR1/ALK2 ، گیرنده پروتئین مورفوژنتیک استخوان (BMP) رخ می دهد که در تمام افراد ایجاد می شود. افراد مبتلا به FOP یک کپی نرمال و یک کپی معیوب ازاین ژن را در هر سلول خود دارند. این جهش میزان BMP در سلول را بیشتر از حد نرمال افزایش می دهد که سبب تغییر شکل عضلات و غضروف به اسکلت استخوانی ثانویه غیرفعال می شود .
محققان با استفاده از نوع خاصی از مولکول RNA مهندسی شده به طور خاص نسخه آسیب دیده ژن ACVR1/ALK2 - فرآیندی به نام تداخل RNA – را غیرفعال کردند. آنها توانستند عملکرد سلولی ناشی ازجهش FOP را با رهایی سلول ها از mRNA جهش یافته ژن ACVR1/ALK2  ترمیم کنند. سلول ها ی ایجادشده با نسخه های طبیعی mRNA ژن ACVR1/ALK2 دارای فعالیت پروتئینی طبیعی ، شبیه به سلول بدون جهش FOP بودند.
سلول های انسانی مورد استفاده در آزمایش، سلول های بنیادی بالغی بودند که به طور مستقیم از دندان ها دور انداخته شده کودکان مبتلا به FOP بدست آمده بود. این سلول ها حاوی ترکیب دقیقی از پروتئین های گیرنده ACVR1/ALK2 آسیب دیده و نرمال است که در تمام بیماران متاثراز FOP در سراسر جهان وجود دارد.

نویسندگان هشدار دادند که سودمندی این روش باید قبل از استفاده در انسان  در مدل های موشی FOP تایید شود.
علاوه بر این ، دیگر موانع بر سر راه استفاده از این روش درانسان در حال حاضر ، انتقال ایمن مولکول های RNA کوچک به سلول ها در بدن انسان است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 24 آبان,1394

zeinab

سلام من زینب هستم.قبل از اینکه برای IVF اقدام کنم باردار شدم،الان باشد چی کار کنم که بچه ی سالمی داشته باشم،راهنماییم کنید.ممنون

چهارشنبه, 15 مهر,1394

پردلی

سلام من دختری دارم که چند سالی است بیماریfop ایشان مشخص شدهمیخواهم با یکی از این بیماران در ارتباط باشم لطفا مرا راهنمایی بفرماییدکه دخترم احساس کند افراد دیگری مثل او هستندواز این بیماری رنج میبرند شاید از احساس نا امیدیش کم شود.

جمعه, 29 خرداد,1394

پزشک مشاور

زینب@: <br />باسلام راه پیشنهادی برای بارداری شما بارداری به شیوه IVF است که دراین روش می‌توانند پيش از قرار گيری جنين در رحم با انجام روش PGD از اختلالات کروموزومی و ژنتيکی جلوگيری نمايند بنابراین لازمه انجام PGD ايجاد جنين در خارج از رحم با روش IVF است.

جمعه, 29 خرداد,1394

zeinab

Salam man ezdevaj kardam va mikhastam bedonam man mitonam Bardar besham va ie bacheie Salem dashte basham

پنجشنبه, 28 خرداد,1394

پزشک مشاور

زینب@:با سلام ازانجایی که بیماری نوعی اختلال ژنتیکی است تنها طرح های درحال تحقیق درزمینه ژن درمانی است وهنوز هم به درمان قطعی دراین زمینه نرسیده اند.

پنجشنبه, 28 خرداد,1394

zeinab

Salam zeinab hastam. Man 24salame va az 12salegi be fop mobtala shodam. .mikhastam bedonam darmani baraie oon hast? baraie bache dar shodan che moshkelati dare?

چهارشنبه, 24 مهر,1392

لیلا عرب

سئوال: salam man dokhtari hastam az tehran va az sale1386 dochare bimariye Fibrodysplasia Ossificans Progressive shodam va alan 19 sal daram.aya daroye jadidi baraye in bimari kashf shode
پاسخ:از آنجا که این بیماری ژنتیکی می باشد درمان قطعی برای آن وجود ندارد.در خصوص درمان جدید اطلاعی در دست نیست.

چهارشنبه, 24 مهر,1392

anaz

salam man dokhtari hastam az tehran va az sale1386 dochare bimariye Fibrodysplasia Ossificans Progressive shodam va alan 19 sal daram.aya daroye jadidi baraye in bimari kashf shodeh ?

یکشنبه, 17 شهریور,1392

لیلا عرب

سئوال:payam hastam 28 sale va sakene esfahan
az 6salegi be bimariye F.O.P mobtala shodam
mikhastam darbareye ravande tahghighat ya rahe darmane in bimari etelaati kasb jadidi kasb konam.
mamnoon.
پاخ:لطفا نام کامل بیماری خود را بنویسید.

چهارشنبه, 13 شهریور,1392

payam

salam
payam hastam 28 sale va sakene esfahan
az 6salegi be bimariye F.O.P mobtala shodam
mikhastam darbareye ravande tahghighat ya rahe darmane in bimari etelaati kasb jadidi kasb konam.
mamnoon.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه