تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 آبان 1394
پایگاه داده ای Gel-Hair برای درک بهتر سلول های بنیادی و نیچ شان در فولیکول مو

  پایگاه داده ای Gel-Hair برای درک بهتر سلول های بنیادی و نیچ شان در فولیکول مو

مطالعه ای جدید اطلاعاتی را در مورد چگونگی تکوین فولیکول های مو و پوست پیرامون آن ارائه داده اند. این مطالعه برای درک برهمکنش های بین سلول های بنیادی و محیط شان(نیچ) طی تکوین جنینی حیاتی است و می تواند تلاش هایی که در آینده به منظور ساخت گرافت های پوستی با فولیکول های موی دارای عملکرد یا برای بازسازی موهای از دست رفته در بیماران صورت می گیرد را تسهیل کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، ابزاری جدید موجب شده است که محققین دید مولکولی در مورد بر همکنش سلول های بنیادی و نیچ پیرامون شان در زمان تکوین فولیکول مو پیدا کنند. به این منظور محققین پایگاه داده ای را ارائه کرده اند بر اصول پایه ژنتیکی برای بافت های در حال تکوین استوار شده است و به وسیله ژن هایی کد می شود که در انواع خاص سلول ها به طور افتراقی فعال می شوند. با استفاده از نسل جدید غربالگری های RNA، محققین ترانسکریپتوم ها در سلول های پوست انسانی را مورد مقایسه قرار دادند تا صدها ژنی که در تکوین پوست دخالت دارند از جمله ژن های دخیل در تشکیل فولیکول های مو، شناسایی کنند.

همان طور که فولیکول های مو در حال تشکیل هستند، بسیاری از انواع سلول ها در یک محیط موضعی به طور همزمان بلوغ اپی درمی و درمی، مهاجرت سلول های رنگدانه دار، پراکنش سلول های عصبی و ... را هماهنگ می کنند. با مقایسه آنالیزهای غربالگری RNA مربوط به انواع سلول های مجزای جداسازی شده از پوست جنینی، محققین ژن های منحصربفردی را کشف کردند که با یکدیگر در ارتباط هستند. این  فرایند که به درستی امضاهای ژنی(gene signature) نامیده می شود، به نوبه خود نشان دهنده پیام های خاصی است که انواع سلول ها در زمان ارتباط با یکدیگر برای تشکیل پوست به یکدیگر می فرستند و دریافت می کنند. مهم تر این که در مطالعات قبلی محققین مشخصه های ژنی از سلول های بنیادی و سلول های نیچ شان در فولیکول های موی بالغ تعریف کرده بودند و در این مطالعه نیز، محققین به دنبال ژن های مشترک در همتایان جنینی خود هستند. چنین ژن هایی می توانند فاکتورهای اصلی تری را ارائه کنند که فعالیت و هویت سلول های بنیادی و نیچ آن ها را تثبیت می کنند و می توانند برای پیشبرد رشد مو در مجموعه های بالینی مفید باشند. علاوه براین، محققین در این مطالعه فعالیت مسیرهای سیگنالینگ مشخصی را اثبات کرده اند که برای برنامه های تکوینی مختلف مهم هستند اما نقش آن ها در تکوین پوست و فولیکول های مو بسیار برجسته است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه