تاریخ انتشار: یکشنبه 11 بهمن 1394
استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی برای مطالعات سم‌شناسی در کشور

  استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی برای مطالعات سم‌شناسی در کشور

مطالعه «استفاده از فناوری سلول‌های بنیادی به عنوان یک مدل جایگزین در مطالعات سم‌شناسی جهت ارزیابی مکانیسم‌های سلولی و مولکولی دخیل در سمیت عوامل سمیت‌زای محیطی» توسط جمعی از پژوهشگران کشور انجام شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، این مطالعه به سرپرستی محمد عبداللهی، استاد و محقق دانشگاه علوم پزشکی تهران و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است.

سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌های چندظرفیتی هستند که از جنین در مراحل اولیه تکوینی تهیه می‌شوند و ویژگی‌های منحصر به فردی مانند توانایی تمایز به انواع رده‌های سلولی را دارا هستند؛ بنابراین استفاده از آنها در آزمایشات داروشناسی و سم‌شناسی در طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

از طریق تمایز این سلول‌ها به رده‌های خاص سلولی مانند عصبی و قلبی می‌توان به اهداف سلول درمانی و نیز ایجاد تغییرات ژنی هدفمند ‏رسید.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نتایج این پژوهش منجر به مدل‌سازی آزمایشات سم‌شناسی با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی، مزانشیمال، لنفوسیتی و اسپرم در زمینه‌های باروری، سمیت تکاملی و سم‌شناسی محیطی شده و همچنین چندین مقاله علمی از آن در نشریات معتبر به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه