تاریخ انتشار: یکشنبه 18 بهمن 1394
شناسایی سیگنال هایی که موجب ایجاد سلول های بنیادی اولیه می شوند

  شناسایی سیگنال هایی که موجب ایجاد سلول های بنیادی اولیه می شوند

سلول های بنیادی در سراسر عمر ما به ترمیم بافت های آسیب دیده و ایجاد سلول های جدید مشغول هستند. محققین در مورد نحوه عملکرد سلول های بنیادی در زمان بلوغ اطلاعات فراوانی را بدست آورده اند اما در مورد نحوه پیدایش این سلول ها در مراحل اولیه جنینی اطلاعات اندکی در دسترس است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین در دانشگاه راکفلر مکانیسم جدیدی را شناسایی کرده اند که به موجب آن سلول ها طی تکوین اولیه برای تبدیل شدن به سلول های بنیادی  هدایت می شوند. نتایج مطالعه آن ها نشان داده است که چگونه ارتباط بین سلول ها این فرایند را وساطت می کند و ممکن است در ایجاد درمان هایی برای سرطان پوست نیز بتوان از آن ها استفاده کرد.

کلاسترهای سلولی سیگنال هایی را از سایر سلول های مجاور دریافت می کنند که تعیین می کنند که این سلول ها بنیادی باقی بمانند یا این که به سلول های تمایز یافته تبدیل شوند. این گروه سلولی هدایت کننده را نیچ می گویند. سلول های بنیادی بالغ به این نیچ وابسته هستند و این نیچ است که تعیین می کند که این سلول ها چگونه سلول بنیادی شوند و چگونه اندازه جمعیت سلول های بنیادی کنترل شود. سوالی که در این میان وجود دارد این است که آیا اول نیچ است که تولید می شود و سپس سایر سلول ها را برای سلول های بنیادی شدن فرا می خواند یا برعکس؟

محققین به مطالعه فولیکول مو به عنوان نیچی برای سلول های بنیادی پرداختند. آن ها دریافتند که تکوین فولیکول مو به صورت جوانه کوچکی به نام پلاکود شروع می شود و سپس به بافتی با چندین لایه تبدیل می شود که مرکب از انواع سلول های مختلف است. با نشان دار کردن سلول ها درون پلاکود و ردیابی اخلاف آن ها، محققین تعیین کردند که با هر تقسیم، یک سلول دختری در این مکان باقی مانده و سلول دیگر به لایه متفاوتی فرار می کند. مطالعات بیشتر نشان داد که این سلول فراری به سلول بنیادی تبدیل می شود. این یافته ها از این جهت بسیار مهم است که اولین گام در تکوین سلول های بنیادی محسوب می شوند و نشان می دهد که سلول های بنیادی پیش از این که نیچ شکل بگیرد بوجود می آیند. در این میان محققین براین باورند که برهمکنش بین سیگنالینگ WNT و SHH ممکن است در کنترل تعداد سلول های بنیادی طی تکوین جنینی دخالت دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه