تاریخ انتشار: شنبه 17 بهمن 1394
تحول عظیم پزشکی با سلول های بنیادین خون بندناف
وق تخصص زنان و زايمان و فلوشيپ نازايي بیان کرد:

  تحول عظیم پزشکی با سلول های بنیادین خون بندناف

دكتر مريم نعمتي فوق تخصص زنان و زايمان و فلوشيپ نازايي در همايش تخصصي آشنايي با اهميت سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف در شهركرد: اكنون مطالعات زيادي كه در زمينه سلول‌هاي بنيادي شكل گرفته، موجب تحول بزرگي در جهان شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، فوق تخصص زنان و زايمان و فلوشيپ نازايي در چهارمحال و بختياري گفت: نگهداري و اهداي سلول‌هاي بنيادي به نوعي اهدا عضو محسوب مي‌شود و اگر تشابه اندكي ميان اين سلول‌ها و سلول‌هاي فرد موجود باشد، پيوند صورت خواهد گرفت و فرد بيمار از مرگ نجات خواهد يافت.
بنا به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي واحد چهارمحال و بختياري- دكتر مريم نعمتي 14 بهمن‌ماه در همايش تخصصي آشنايي با اهميت سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف نوزادان رويان، كه توسط جهاد دانشگاهي و سازمان آموزش و پرورش ناحيه دو شهركرد برگزار گرديد، اظهار كرد: سلول‌هاي بنيادي به سلول‌هاي اوليه بدن هر انسان كه ناميرا و قابل تكثير هستند اتلاق مي‌شود.
وي با بيان اينكه اين سلول‌ها نخستين بار در سال 1996 شناخته شدند، افزود: اولين پيوند با استفاده از اين سلول‌ها در سال2001 شكل گرفت و موجب هدايت جدي اين سلول‌ها از سال 2005 شد.
نعمتي در ادامه گفت: علم سلول‌هاي بنيادي دانش نوبنيادي است و شايان ذكر است كه دانشمندان ايراني در اين زمينه تبهر زيادي كسب كرده‌اند.
وي به نقش آفريني سلول‌هاي بنيادي در كمال و ترميم سلول‌هاي انسان اشاره كرد و افزود: سلول‌هاي بنيادي استخراج شده از بند ناف نوزاد را مي‌توان تكثير و يا به رده‌هاي ديگر تبديل كرد.
نعمتي خاطرنشان كرد: در گذشته به دليل ناشناخته بودن سلول‌هاي بنيادي امكان درمان بسياري از بيماري‌ها وجود نداشت، اما اكنون مطالعات زيادي كه در اين زمينه در جهان شكل گرفته، موجب تحول بزرگي در اين زمينه شده است.
وي با بيان اينكه بند ناف ماده‌اي با ارزش است كه متاسفانه در گذشته دور انداخته و از آن استفاده‌اي نمي‌شد، تصريح كرد: سلول‌هاي بنيادي موجود در بند ناف توان تكثير بالاتري دارند و استفاده از آن‌ها در تمام دنيا رواج يافته است و همه افراد مي‌توانند بند ناف نوزاد خود را فريز كرده و در صورت لزوم از آن استفاده كنند.
وي افزود: نگهداري و اهداي اين سلول‌ها به نوعي اهدا عضو محسوب مي‌شود و اگر تشابه اندكي ميان اين سلول‌ها و سلول‌هاي فرد موجود باشد، پيوند صورت خواهد گرفت و فرد بيمار از مرگ نجات خواهد يافت.
به گفته وي در علم جديد امكان بازگرداندن سلول‌هاي بدن به حالت بنيادي و تكثير آن‌ها وجود دارد.
وي در ادمه به درمان بسياري از بيماري‌ها از جمله آلزايمر، پاركينسون، بيماري‌هاي پلاكتي، اختلالات ارثي و سرطان‎‌هاي خون با استفاده از سلول‌هاي بنيادي اشاره كرد و گفت: در اين علم امكان ساخت و ترميم رحم و سلول‌هاي جنسي نيز وجود دارد.
وي در پايان به مطالعاتي در زمينه قطع نخاع در دانشگاه تربيت مدرس اشاره كرد و گفت: مركز ضايعات نخاعي ايران از اين مطالعات استقبال كرده و اميدواريم در اين زمينه شاهد پيشرفت چشم‌گيري در كشور باشيم.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه