تاریخ انتشار: دوشنبه 17 خرداد 1395
یافتن روش های جدید برای حذف سرطان سینه مهاجم

  یافتن روش های جدید برای حذف سرطان سینه مهاجم

شیمی درمانی های موجود به دلیل متاستاز های وسیعی که در سرطان های سینه مهاجم اتفاق می افتند معمولا قادر به ریشه کن کردن این سرطان ها نیستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سرطان سینه سه گانه منفی(TNBC) نوعی تهاجمی از این نوع سرطان است که درمان هدفمندی برای آن وجود ندارد. اخیرا مشاهده شده است که انکوژن MYC در این نوع از سرطان افزایش می یابد و این یافته فرصت های امیدوارکننده ای را برای ایجاد درمان های جدید و حذف گزینشی سلول های سرطان سینه سه گانه منفی با بیان بالای MYC‌فراهم می کند.

در این مطالعه جدید محققین به دنبال شناسایی هدفی درمانی در سرطان سینه سه گانه منفی مشتق از MYC‌بوده اند. آن در ابتدا با استفاده از روش FACS، سلول های توموری منتشر شده(DTCs) از مدل های زنوگرافتی مشتق از بیماران(PDX) مبتلا به سرطان سینه را جداسازی کردند. این سلول های توموری منتشر شده در واقع سلول های بنیادی سرطانی هستند که عامل اصلی متاستاز و مقاومت درمانی تومورها محسوب می شوند. روش FACS‌این سلول ها را بر مبنای بیان مارکر سطحی CD298 جداسازی کرد. این مارکر، اجازه جداسازی سلول های توموری منتشر شده اولیه از سلول های مربوط به مراحل پیشرفته سرطان را می دهد. محققین مشاهده کردند که سلول های متاستازیک مشتق از بافت های کمتر حاوی تومور، مشخصه های ژن های شبه سلول های بنیادی را بیشتر بیان می کنند و این در حالی است که آن هایی که از بافت های با تومور زیادی جداسازی شده بودند ویژگی هایی مانند تومورهای اولیه را نشان می دادند. تفاوت این دو نوع بافت در این است که آیا سلول های آن ها وارد چرخه سلولی شده اند یا خیر. سلول های مشتق از بافت کمتر توموری، مارکرهای خفتگی را نشان می دادند و این در حالی بود که سلول های مشتق از بافت ها با تومور زیاد مشخصه های تمایز لومینال را نشان می دادند که پیشنهاد می کند که آن ها وارد چرخه سلولی شده اند و در نتیجه سطوح بالایی از MYC را بیان می کنند. نتایج نشان داد که سلول های توموری منتشر شده مشتق از بافت با تومور بالا، به مهارکننده کینازی وابسته به سیکلین دیناسیکلیب حساس تر است. بعد از یک دوره تیماری چهار هفته ای، سلول های توموری منتشر شده تنها در یک موش از 24 موش تیمار شده مشاهده شدند و این در حالی بود که برای گروه کنترل این میزان 11 عدد از 24 موش بود. علاوه براین، در حالی که رشد تومورهای اولیه در جانوران تیمار شده با داروها آهسته شد، بسیاری از جانوران هنوز تومورهای اولیه بارزی را در انتهای مطالعه دارا بودند که پیشنهاد می کند که اثرات مهاری دیناسیکلیب روی تومورهای متاستازی بارزتر از تومورهای اولیه است. به طور کلی، نتایج این مطالعه نشان می دهد که انکوژن MYC به طور معناداری در مقایسه با تومورهای اولیه بیش بیان شده است. تیمار با مهارکننده چرخه سلولی CDK1/2/5/9 می تواند سلول های شروع کننده توموری و متاستازی را ریشه کن کند  و تیمار دیناسیکلیب ممکن است سرطان سینه متاستازی را با حذف سلول های توموری منتشر شده ای که بیان MYC‌در آن ها بالا بود مهار کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه