تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 تیر 1395
استفاده از Liver on a chip نیاز به تست های جانوری را برطرف می سازد

  استفاده از Liver on a chip نیاز به تست های جانوری را برطرف می سازد

تست کردن داورها روی جانور می تواند هزینه بر، گران قیمت و غیر موثر باشد. در تلاش برای یافتن جایگزینی برای این جانوارن، یک کمپانی دارویی در بریتانیا یک Liver on a chip را طراحی کرده است که پیشرفت مهمی در به حداقل رساندن و یا عدم استفاده از آزمایش های جانوری محسوب می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsceincedaily، تست آزمایشگاهی داروها روی مدل های جانوری خود یک گام به رو به عقب محسوب می شود. درمان هایی که تاکنون برای بسیاری از بیماری ها مانند هپاتیتB، تنها روی پریمات هایی مانند شمپانزه ها تست شده اند که خود دارای تفاوت هایی با انسان است. از طرف دیگر برای این که یک دارو به مرحله مطالعات بالینی انسان برسد هزینه ای بیش از ده میلیون دلار صرف می شود که بیشتر آن مربوط به بخش مطالعات جانوری می باشد و همان طور که گفته شد این مدل های جانوری معمولا مدل های آنالوگ مناسبی برای انسان نیستند. در نتیجه نیاز به جایگزینی است که اخلاقی تر، کارآمدتر باشد و ویژگی های فیزیولوژیکی و ژنتیکی مشابه با انسان داشته باشد.

در این راستا، یک کمپانی دارویی در بریتانیا به لطف تلاش های متخصصینش راه حال بالقوه ای را برای تشکیل اندام های انسانی سنتتیک به صورت شبیه سازی شده روی چیپ یا تراشه ارائه کرده اند. این اندام در این مورد کبد بوده و سیستم ایجاد شده را اصطلاحا Liver on a chip می نامند که شامل داربستی است که ابعاد آن ساختار بستر مویرگی کبدی را شبیه سازی می کند. این سیستم اگرچه تمام کبد را شبیه سازی نمی کند اما به اندازه کافی برای تست های دارویی و آزمایشگاهی کافی است.

اخیرا کمپانی استرالیایی Benitec Biopharma Ltd. توانسته است به لطف این Liver on a chip طراحی شده بوسیله کمپانی بریتانیایی CN Bio دارویی را برای هپاتیت B تست کند. فرایندی که به طور طبیعی نیاز به بیش از 50 شمپانزه دارد اما به لطف استفاده از این چیپ تنها 22000 دلار هزینه برای کمپانی استرالیایی در بر خواهد داشت که تفاوت واقعا قابل توجه است. با توجه به آن که تا به امروز تست های جانوری بخش اصلی و غیر قابل چشم پوشی مطالعات دارویی را در بر می گرفته اند به نظر می رسد که استفاده از چنین سیستم Liver on a chip می تواند جایگزینی مناسب برای این تست ها باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه