تاریخ انتشار: شنبه 27 شهریور 1395
انجام 8 هزار پیوند سلول‌های بنیادی خونی در ایران
دبیر شورای ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی:

  انجام 8 هزار پیوند سلول‌های بنیادی خونی در ایران

دبیر شورای ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی از فعالیت 10 مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در کشور خبر داد و گفت: در گذشته تعداد پیوندهای سلول‌های بنیادی در کشور 400 تا 500 پیوند در سال بود که اکنون میزان آن به 1000 پیوند در سال رسیده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، امیرعلی حمیدیه در مراسم بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، اظهار داشت: در حال حاضر 10 مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در کشور فعال است که این تعداد از لحاظ کیفی و کمی طی دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه از 200 کشور دنیا 45 کشور پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز را انجام می‌دهند گفت: کشور ما نیز جزء این کشورهاست به طوریکه تا کنون در ایران 8000 پیوند سلول‌های بنیادی انجام شده که 100 مورد از غیر خویشاوند بوده است. البته باید توجه کرد که هنوز تعداد پیوندهای ما کافی نیست و باید حداقل 1500 پیوند در سال انجام دهیم و امیدوارم با توجه به پتانسیل کشور بتوانیم پیوند سلول‌های بنیادی را در کشورهای اطراف نیز پوشش دهیم.
حمیدیه با بیان اینکه امروزه ما در کشور سلول‌های بنیادی خون ساز را از غیر خویشاوندان نیز انجام می‌دهیم گفت: البته تعداد پیوندهای ما از افراد غیر خویشاوند اندک است. در این زمینه ما در منطقه رتبه اول را داریم اما برای رسیدن به رتبه‌های جهانی باید تعداد این پیوند را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت که در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی بسیار مؤثر بوده است اجرای طرح تحول بوده که هزینه بیمار را در این زمینه به حداقل ممکن رسانده و باعث مدد این بیماران شده است.

دبیر شورای ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی گفت: با همت وزیر بهداشت شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز و بانک‌های خونی بند ناف تشکیل شده و قرار شده است که تمامی مراکز پذیره‌نویسی نیز در یک قالب فعالیت کنند.

وی افزود: حدود یک میلیون و 200 پیوند سلولهای بنیادی در جهان صورت می‌گیرد که 8 هزار مورد آن در ایران محقق می‌شود البته در دنیا 60 درصد پیوندهای سلول‌های بنیادی خونی از افراد غیرخویشاوند است ولی در ایران این چنین نیست.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه