تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 آذر 1395
بررسی عملکرد ژن عامل بروز نقص مادرزادی قلبی با روش‌ بیوانفورماتیک
توسط محققان دانشگاهی صورت گرفت؛

  بررسی عملکرد ژن عامل بروز نقص مادرزادی قلبی با روش‌ بیوانفورماتیک

پژوهشگران دانشگاه یزد از طریق روش‌های شبیه‌سازی موفق به بررسی عملکرد ژن عامل بروز بیماری نقص مادرزادی قلبی شدند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، فاطمه اکبری «آنالیز بیوانفورماتیک ژن CBS» را موضوع این تحقیق دانست و گفت: در این پژوهش از طریق نرم‌افزارهایی پروتئین نرمال و جهش یافته بیماران مبتلا به نقص مادرزادی قلبی را شبیه‌سازی کردیم.

وی با اشاره به جزئیات این روش توضیح داد: ژن CBS یک نوع آنزیم است که در میزان سطح بیان نوعی اسیدآمینه موجود در خون به نام هوموسیستئین (Homocysteine) اثرگذار است.

مجری طرح با بیان اینکه میزان این اسیدآمینه با بروز بیماری‌های نقض مادرزادی قلبی (CHD) مرتبط است، خاطرنشان کرد: در این پژوهش پلی مورفیسم‌های ژن CBS مورد بررسی قرار گرفت و یک نوع پلی مورفیسمی که پاتوژنیک بود، انتخاب شد.

اکبری نام ژن انتخاب شده را RS۱۲۱۹۶۴۹۷۲ دانست و یادآور شد: پس از آن ساختار نرمال پروتئین این ژن را استخراج کرده و از طریق نرم‌افزار خاصی پروتئین استخراج شده را دچار جهش کردیم و در مرحله بعد ژن جهش یافته را شبیه‌سازی کردیم.

این محقق اظهار کرد: در این مطالعات مشاهده کردیم که این ژن زمانی که در حالت جهش یافته و یا عادی است، دارای واکنش‌های متفاوتی خواهد بود. این نتیجه نشان داد که با انجام فرایند جهش، ژن تغییر کرده است.

مجری طرح به اهمیت دستاوردهای این طرح اشاره کرد و یادآور شد: در این مطالعات توانستیم از طریق شبیه‌سازی، عملکرد پروتئین‌ها را به صورت نرمال و یا جهش‌یافته بررسی کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه