تاریخ انتشار: پنجشنبه 23 دی 1395
مینی مغزهای مشتق از سلول های بنیادی بسیار شبیه مغز واقعی

  مینی مغزهای مشتق از سلول های بنیادی بسیار شبیه مغز واقعی

داشتن مدل مناسب برای مغز انسان که به محققین در بررسی اختلالات عصبی، یافتن اطلاعات بیشتر در مورد تکوین و عملکرد مغز و شاید در آینده به تست داروهای آزمایشگاهی قبل از مطالعات بالینی کمک کند، امری ضروری است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حال حاضر، محققین از مدل های مغزی دو بعدی برای مطالعات استفاده می کنند. اما آخرین دستاوردها در این زمینه شامل ایجاد بافت های شبه مغزی سه بعدی و ایجاد مینی مغزهای انسانی از سلول های بنیادی است.

اولین بار محققین در انستیتو سالک ارگانوئیدهای مغزی را در آزمایشگاه با استفاده از سلول های بنیادی بالغ و جنینی ایجاد کردند. سپس آن ها را درون ژل هایی قرار دادند و مشاهده کرده اند که آن ها لایه هایی مشابه با مغز طبیعی ایجاد کردند. پیش از این نشان داده شده است که سلول های بنیادی جنینی درون پتری دیش های آزمایشگاهی به سلول های مغزی تک لایه تبدیل می شوند که در مقایسه با مغز سه بعدی و واقعی تفاوت های بسیاری دارد.

در مطالعه ای جدید دکتر هکر و همکارانش در انستیتو هاوارد هیوز از رده سلول جنینی انسانی به نام H9 استفاده کردند و طی یک فرایند 60 روزه آن ها را با استفاده از القای مسیرهای تکوین عصبی به ارگانوئیدهای عصبی تبدیل کردند. آن ها اپی ژنتیک این مینی مغزها را آنالیز کردند و الگوی مربوط به مارکرهای شیمیایی مسئول فعال سازی یا خاموش کردن ژن ها را در آن ها بررسی کردند. این عوامل اپی ژنتیکی به عنوان فاکتورهای محیطی مانند رژیم غذایی و استرس می توانند روی بیماری های مغزی مانند شیزوفرنی اثر باگذارند.

مطالعه بیشتر نشان داد که این ارگانوئیدهای سه بعدی در مقایسه با مدل های دو بعدی از نظر تمایز سلولی و بیان ژن، بسیار شبیه بافت مغزی واقعی هستند. در مراحل تکوینی اولیه، این مینی مغزها در فرایندی بسیار شبیه مغزهای واقعی تکوین می یابند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه