تاریخ انتشار: پنجشنبه 23 دی 1395
سد خونی مغزی رو چیپ و اطلاعاتی جدید در مورد قاتل خاموش(التهاب)

  سد خونی مغزی رو چیپ و اطلاعاتی جدید در مورد قاتل خاموش(التهاب)

سد خونی مغزی شبکه ای از سلول های تخصص یافته است که شریان ها و سیاهرگ های مغزی را احاطه کرده است و دروازه ای را برای تنظیم دریافت مواد غذایی بوسیله سلول های مغزی و جلوگیری از رسیدن مواد مضر به مغز ایجاد می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، تیمی بینارشته ای از محققین در انستیتو واندربیلت گزارش کرده اند که سیستم میکروفلوئیدیکی را طراحی کرده اند که محدودیت های مربوط به مدل های پیشین این سیستم کلیدی را حل کرده است و از آن برای مطالعه التهاب مغزی به عنوان یک قاتل خاموش استفاده کرده اند. التهاب را بدین دلیل قاتل خاموش می نامند که بدون این که دردی ایجاد کند منجر به شرایط تحلیل برنده عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون می شود.

پروژه مذکور بخشی از یک مطالعه 70 میلیون دلاری تحت عنوان Tissue Chip fir Drug Testing Program بوده و هدف آن استفاده از تکنولوژی organ-on-chip به منظور ارزیابی بی خطر بودن و کارایی داروهای جدید به صورت سریع تر، ارزان تر، موثرتر و معقول تر است.

اهمیت درک ساختار و چگونگی عملکرد سد خونی مغزی در سال های اخیر بیشتر به این دلیل بوده است که محققین دریافته اند این ساختار حیاتی نقش بسیار تعیین کننده ای در اختلالات مغزی از پارکینسون و آلزایمر گرفته تا تروما و التهاب مغزی دارد. برخلاف این اهمیت، مطالعه این ساختار بسیار مشکل بوده و اطلاعات اندکی در مورد آن در دست است.

اما همان طور که گفته شد محققین واندربیلت سیستم جدیدی تحت عنوان Neuro Vascular unit(NVU) on chip طراحی کرده اند که این مشکل را حل کرده است. این سیستم شامل حفره کوچکی است که یک پنجم اینچ طول، یک دهم اینچ عرض و سه صدم اینچ ضخامت دارد و حجمی معادل یک یک میلیونم مغز ارائه می دهد. این حفره با یک غشای نازک و حفره دار تقسیم می شود، بخش بالایی به عنوان بخش مغزی و بخش پایینی به عنوان سمت خونی یا عروقی عمل می کند. هر دو حفره به میکروکانال های مجزایی وصل هستند که به میکروپمپ هایی قلاب شده و به آن اجازه جریان مستقل و نمونه برداری را می دهد. در سمت عروقی از سلول های اندوتلیالی انسانی  و در سمت مغزی از نورون های تحریکی استفاده شد. این غشا اجازه برهمکنش فیزیکی و شیمیایی سلول های اندوتلیالی با نورون ها مشابه آن چه در مغز اتفاق می افتد را می دهد. مجموعه از تست های پایه روی این سد خونی مغزی طراحی شده انجام شد و نشان داد که این چیپ می تواند مدل کاملا دارای عملکردی از سد خونی مغزی را ارائه کند.

در ادامه محققین دو ترکیب متفاوت را برای القای التهاب مغزی استفاده کردند و دریافتند که اجزای این سد خونی مغزی به این ترکیبات پاسخ می دهند و سنتز پروتئین را افزایش می دهد. به نظر می رسد که عروق خونی این سد در پاسخ التهاب، سرعت پمپ کردن متابولیت ها را بالا می برد و این در حالی است که سلول های مغزی این عمل را آهسته می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه