تاریخ انتشار: یکشنبه 03 بهمن 1395
‌شبیه سازی ناحیه های مختلف مغز روی چیپ

  ‌شبیه سازی ناحیه های مختلف مغز روی چیپ

محققین دانشگاه هاروارد یک مغز چند ناحیه ای را روی چیپ(brain-on-chip) طراحی کرده اند که پیوستگی و ارتباط بین نواحی مختلف مغز را مدل سازی می کند. این مدل آزمایشگاهی برای شناسایی تفاوت های بین نورون های مناطق مختلف مغز استفاده شده است و ارتباطات بین این نورون ها را تقلید می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مغز چیزی بیش از چندین نورون منفرد است و سلول های مختلفی آن را تشکیل می دهند که ارتباطات مشخصی را بین خودشان شکل می دهند و زمانی که قصد مدل سازی مغز را داریم باید قادر به شبیه سازی این ارتباطات باشیم زیرا بسیاری از بیماری های مختلف مغز این ارتباطات را تحت تاثیر قرار می دهند. تقریبا 26 درصد بودجه وزارت بهداشت آمریکا صرف مطالعه روی اختلالات عصبی و روانی می شود. در نتیجه ابزارهایی که بتوانند در این زمینه طراحی شوند هم می توانند به تحقیقات کمک کنند و هم این که هزینه ها را پایین می آورند.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه هاروارد با همکاری انستیتو وایز سه ناحیه مغزی به نام های آمیگدال، هیپوکامپ و قشر پیشانی که بیش از سایر بخش های مغز تحت تاثیر شیزوفرنی قرار می گیرند را مدل سازی کرده اند. آن ها این کار را با شروع شناسایی ترکیب سلولی، بیان پروتئین، متابولیسم و فعالیت الکتریکی نورون های مربوط به هر منطقه در آزمایشگاه شروع کردند. در واقع این که نورون ها در هر منطقه مغز متفاوت هستند چیز عجیب و جالبی نیست، بلکه این امر که این مناطق چگونه متفاوت می شوند، جالب است.

در این مطالعه ، آن ها سلول های مربوط به مناطق مختلف مغز را به طور مستقل از یکدیگر کشت داده و اجازه دادند که این سلول ها از طرق مسیرهای هدایت شده و نقش بسته روی یک چیپ خاص با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در ابتدا آن ها دریافتند که نسبت انواع سلول ها، متابولیسم، بیان پروتئین و فعالیت الکتریکی در بین مناطق مختلف متفاوت است و این امر تفاوت بین مناطق مختلف مغز را رقم می زند. در گام بعد، محققین نشان دادند که چگونه این نورون ها در مناطق مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، تغییر می کنند. آن ها توانایی این چیپ در مدل سازی بیماری ها را نیز نشان دادند آن ها مناطق مختلف مغزی موجود روی این چیپ را با داروی Phencyclidine hydrochloride که آن را تحت عنوان PCP‌می شناسند تیمار کردند تا شیزوفرنی را تحریک کنند. آن ها مشاهده کردند که این دارو روی هر ناحیه از مغز اثر خاصی را می گذارد که خود موجب ایجاد تغییرات ثانویه در نواحی دیگر مغز می شود. به نظر می رسد که این Brain-on-a- chip ابزار مفیدی برای مطالعه بیماری های عصبی و روانی مختلف باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه