تاریخ انتشار: یکشنبه 13 اسفند 1391
پرخوری سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

  پرخوری سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند

یک متخصص تغذیه گفت: در پرخوری، سیستم کنترل بدن به هم می‌ریزد و بدن این انرژی مازاد را به صورت چربی در بافت بدن ذخیره می کند که این عدم تعادل انرژی در ادامه می تواند در افراد آسیب‌پذیر، فراخوان‌ بیماری‌های زیادی باشد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان، سید ضیا‌الدین مظهری اظهارداشت: مسئله تغذیه سالم به عید و غیر عید بر نمی‌گردد؛ افراد اگر طالب تناسب اندام، سلامت پایدار و عمر طولانی هستند باید در سفر و حضر، در اعیاد و عزاداری به این مسئله توجه کنند.
 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: بدن وقتی می‌تواند وظایف دفاعی و کاری خود را انجام دهد که از تغذیه مناسب، متعادل و متنوع برخوردار باشد. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم  پزشکی تهران بابیان اینکه خوردن، فقط لذت بردن و رفع گرسنگی نیست افزود: تغذیه باید توانایی آن را داشته باشد که مواد مورد نیاز بدن را تأمین کند.
 
وی گفت: تغذیه باید شامل منابعی از چربی‌، پروتئین‌، قند، ویتامین‌ و آنتی اکسیدان‌ها و ... باشد.
 
رئیس انجمن تشخیص و درمان چاقی در پاسخ به  اینکه افراد چه کنند تا در عید چاق نشوند گفت: مهمترین معضل جامعه ما پرخوری است و یک بعد آن سوء تغذیه است.
 
وی افزود: سوء تغذیه یعنی عدم تعادل بین آن چیزی که بدن نیاز دارد و کمتر یا بیشتر از آن دریافت می‌کند.  
 
رئیس انجمن تشخیص و درمان چاقی، پرخوری را سوء تغذیه‌ای خطرناک تری نسبت به کم خوری دانست و گفت: در کم خوری بدن قدرت تطابق با شرایط را دارد ولی در پرخوری، سیستم کنترل بدن به هم می‌ریزد.
 
مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، انرژی را به سکه‌های درون قلک تشبیه کرد و افزود: در نظر بگیرید قلکی دارید و هر از گاهی در آن چند سکه می‌ریزید که باجمع شدن آن سرمایه‌ای به دست می‌آورید و در صورت نیاز می‌توان از آن استفاده کرد.
 
رئیس انجمن تشخیص و درمان چاقی، انرژی را نیز به همین صورت دانست و گفت: بدن نیز انرژی مازادش را ذخیره می‌کند که این ذخیره مواد، اعم از قندها، چربیها و  پروتئین ها فقط به صورت چربی در بافت بدن ذخیره می‌شود. 
 
این متخصص تغذیه افزود: چاق‌ترین فردی که شناخته شده مردی بوده با 640 کیلوگرم وزن که در سن 45 سالگی دارفانی را وداع گفته است.
 
مظهری تصریح کرد: متأسفانه ما در راستای اعیاد و عزاداری‌ها مسئله عدم تعادل انرژی را داریم که می‌تواند در افراد آسیب‌پذیر فراخوان‌های بیماری زای زیادی به وجود بیاورد.
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه عید و غیر عید فرقی ندارد افزود: اسراف در مصرف مواد، بیش از اندازه مورد نیاز بدن، در فردی که قابلیت تحمل آن را ندارد می‌توانددر افرادمبتلا به فشار خون ، به سکته مغزی یا قلبی بینجامد.
 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به افراد توصیه کرد: در خوردن فست فود‌ها و غذاهای شور و آجیل شور باید به میزان نمک دریافتی توجه کنند چرا که حیات آدمی بسته به تعادل سدیم با پتاسیم دارد.
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: سدیم و پتاسیم یکی در درون سلول و دیگری در بیرون سلول، پتانسیل الکتریکی ایجاد می‌کنند که اگر بدن به هر شکلی سدیم بیشتری دریافت کند بدن برای خنثی کردن آن، آب جذب می‌کند.
 
به گزارش فارس این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: آب بیشتر منجر به فشار خون می‌شود. فشار خون هم می‌تواند در بیماران قلبی و عروقی خطرات بالقوه‌ای را ایجادکند.
 
مظهری گفت: در مورد قند هم مهم نیست این ماده از چه طریقی دریافت می‌شود چرا که در صورت عدم تعادل قند نیز فرد می‌تواند حتی به کما برود.
 
وی گفت: افرادی که طالب سلامتی هستند باید در ایام عید هم برنامه تغذیه ای ثابت خود را داشته باشند و سعی کنند از پرخوری و زیاده روی در مصرف آجیل و تنقلات بپرهیزند و این ایام رابه سیر و سیاحت، دید و بازدید و صله ارحام اختصاص دهند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه