تاریخ انتشار: یکشنبه 27 فروردین 1396
تیموس مصنوعی می تواند سلول های T مبارزه کننده با سرطان را از سلول های بنیادی خونی بسازد

  تیموس مصنوعی می تواند سلول های T مبارزه کننده با سرطان را از سلول های بنیادی خونی بسازد

محققین یک تیموس مصنوعی را تولید کرده اند که می تواند سلول های T مبارزه کننده با سرطان را با توجه به نیاز بدن تولید کند. تیموس را می توان اندامی حیاتی در سیستم ایمنی انسان دانست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencealert، سلول های T، سلول های خونی هستند که به عنوان بخشی از سیستم ایمنی در مبارزه با بیماری ها نقش دارند. در مظالعه ای جدید محققین دانشگاه کالیفرنیا مدعی شده اند که ورژن مهندسی شده ای از سلول هایT را تولید کرده اند که می توانند به طور هدفمند و با کارایی بیشتر برخی سرطان ها را هدف قرار دهند.

در بدن انسان، تیموس جایگاهی است که از سلول های بنیادی خونی برای ساخت سلول های T استفاده می کند،‌ولی هرچه فرد پیرتر می شود یا بیماری می شود، کارایی تیموس در تولید این سلول ها کاهش می یابد. همان طور که گفته شد، محققین دانشگاه کالیفرنیا توانسته اند تیموس های مصنوعی تولید کنند که سلول های بنیادی خون را به سلول های T تبدیل می کنند که تنها به بافت های سرطانی حمله می کنند و بافت های سالم را دست نخورده باقی می گذارند. این تیموس های مصنوعی قدرت فوق العاده ای در مبارزه با سرطان خواهند داشت.

در فرایندهای طبیعی درون بدن، سلول های Tتولید شده بوسیله تیموس دارای گیرنده های ویژه ای هستند که آن ها را به سمت سلول های آلوده به ویروس یا سلول های سرطانی هدایت می کند. اما اخیرا محققین نشان داده اند که می توان طی روندی موسوم به ایمنی درمانی سازشی سلولT با موفقیت و کارایی بیشتر این سلول های آلوده را هدف قرار داد. طی این فرایند، سلول های T از بیمار گرفته شده و برای داشتن گیرنده های خاص بازبرنامه ریزی می شوند و مجددا به بدن فرد برگردانده می شوند. مشکل این فرایند زمان بر بودن آن است و این که فرد باید تعداد سلول T کافی برای گرفتن و مهندسی کردن را داشته باشد. برای حل این مشکلات، محققین تیموس های مصنوعی را تولید کردند که با سرعتی بیشتر از روش های موجود، می تواند سلول های T مبارزه کننده با سرطان را از سلول های بنیادی یا خون اهدا شده به بیرون پمپ کند. محققین کلید موفقیت این روش در تولید منبعی از سلول های T مبارزه کننده با سرطان را کنترل روشی می دانند که همه گیرنده های سلول های T در سلول های پیوندی را غیر فعال می کند و تنها آن هایی که برای مبارزه با سرطان مفید هستند را باقی می گذارد. این امر بسیار مهم است زیرا، سلول های T از سلول های بنیادی تولید می شوند که از خود بیمار گرفته نشده اند و در نتیجه احتمال رد شدن آن ها بوسیله سیستم ایمنی بدن فرد وجود دارد. با این حال در تست های آزمایشگاهی، محققین نشان داده اند که ارگانوئیدهای تیموسی مصنوعی شان می تواند سلول های T تولید کنند که مشابه با سلول های T طبیعی هستند و تنها گیرنده های مبارزه کننده با سرطان را دارا هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه