تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 خرداد 1396
استفاده از سلول های بنیادی برای درمان یائسگی زودرس در موش

  استفاده از سلول های بنیادی برای درمان یائسگی زودرس در موش

یائسگی معمولا در اوایل 50 سالگی در زنان اتفاق می افتد اما زودتر از آن نیز می تواند اتفاق بیافتد و زنان را قبل از 40 سالگی درگیر کند. این شکل از یائسگی را یائسگی زودرس می نامند که به دلایلی ژنتیکی، بیماری یا استفاده از روش های پزشکی اتفاق می افتد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از belmarrahealth، زنان مبتلا به یائسگی زودرس، همه علایم مربوط به زنان یائسه طبیعی مانند گرگرفتگی، نوسانات خلقی و سایر علایم را نشان می دهند. اما معمولا این زنان با نگرانی های روحی و فیزیکی نیز مواجه هستند که بدین معنی است که سال های تولید مثلی آن ها خیلی زود به پایان می رسد. با این حال، مطالعه ای جدید در درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی ممکن است راه حلی برای یائسگی زودرس است.

پیش از این مشخص شده بود که سلول های بنیادی در جوندگان ماده و انسان ماده بالغ وجود دارد که در تولید تخم ها نقش دارند. مطالعات گذشته در پیوند این سلول های بنیادی به موش های با نارسایی زودرس تخمدان، نوزادانی را با بدریختی های ژنتیکی قابل مشاهده نشان داد.

اما یائسگی زودرس، سالانه حدود 200000 زن را در آمریکا تحت تاثیر قرار می دهد و هر چند این مشکل نادر و لاعلاج است اما می تواند بوسیله مکمل های هورمونی درمان شود. محققین در این مطالعه جدید درصدد برآمدند که از سلول های بنیادی خط زایای ماده برای درمان نارسایی زودرس تخمدان استفاده کنند. به همین دلیل آن ها به مطالعه مکانیسم های مربوط به تکوین سلول های بنیادی خط زایای ماده و بی خطر بودن آن بعد از پیوند پرداختند. این محققین چینی در دانشگاه Tiao jang به جداسازی و شناسایی سلول های بنیادی خط زایا موش ماده پرداختند. چیزی که آن ها پیدا کردند این بود که زمانی که این سلول ها به یک موش با یائسگی زودرس پیوند می شوند، یک توانایی خانه گزینی را نشان می دهند و شروع به تمایز به سلول های زایای اولیه دخیل در تولید مثل می کنند. بعد از دو ماه، این سلول های زایا منجر به تولید نوزاد شد. مطلب امیدوار کننده این بود که این فرایندی است که مشابه با روند تکوینی تخم است. نتایج بسیار جالب بود، زیرا تولید نوزاد از سلول های بنیادی خط زایای ماده مشتق از یک موش چندان آسان نیست.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه