تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 خرداد 1396
محرک شیمیایی می تواند رشد سلول های غضروفی را حمایت کند

  محرک شیمیایی می تواند رشد سلول های غضروفی را حمایت کند

درمان های مبتنی بر سلول می تواند راهی را برای درمان آسیب های غضروفی پیش از این که آن ها کاملا به وسیله استئوآرتیت تخریب شوندف ارائه دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کندروسیت های مشتق از غضروف می توانند برای ترمیم غضروف استفاده شوند اما سلول های تکثیر شده سریعا مشخصه های خاص غضروف شان را از دست می دهند. محققین دانشگاه Umea در سوئد نشان داده اند که یک محرک شیمیایی تاثیر گذار روی اسکلت سلولی که یک ریز مولکول است می تواند برای تقویت تولید مولکول های خاص غضروف استفاده شود. سلول های غضروفی یا کندروسیت ها که از بافت غضروفی جداسازی و تکثیر می شوند پتانسیل زیادی در سلول درمانی بیماران مبتلا به مشکلات غضروفی دارند. یکی از چالش های بزرگی که در زمینه درمان های جدید برای غضروف مفصلی یا مهندسی بافت غضروفی وجود دارد، ثبات فنوتیپی و تولید ماتریکس خارج سلولی بوسیله سلول های غضروفی رشد یافته است تا بتواند موجب مفید بودن آن ها در سلول درمانی شود. سلول های کندروسارکومای انسانی HCS-2/8 که نوعی از سلول های سرطان استخوان خوش خیم هستند می توانند برای بهینه سازی شرایط کشت و بهبود سنتز مولکول های خاص غضروف استفاده شوند.

دکتر جوها پیلتی و همکارانش روی ریز مولکولی فوکوس کردند که موجب مهار Rho کیناز و تنظیم مسیرهای پروتئینی پایین دست آن ها و دخیل در فرایندهای فیزیولوژیک می شود. این مولکول این پتانسیل را دارد که تولید ماتریکس خارج سلولی بوسیله کندروسیت های کشت شده را افزایش دهد. نتایج این مطالعه نشان داده است که مهار طولانی مدت پیام رسانی Rhoکیناز بیان ژن های خاص کندروسیت ها و مارکرهای تمایزی را در سلول های کندروسارکومای انسانی HCS-2/8افزایش می دهد. مهار Rhoکیناز تحت شرایط هیپوکسی(کمتر از 5 درصد اکسیژن) موجب افزایش موثر بیان ژن های غضروفی و سنتز ماتریکس خارج سلولی بوسیله سلول های HCS-2/8‌می شود. این اطلاعات می تواند به مهندسی هر چه بهتر بافت غضروفی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه