تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 مرداد 1396
بدست آوردن سرنخ هایی از نحوه تولید فولیکول های مو

  بدست آوردن سرنخ هایی از نحوه تولید فولیکول های مو

چگونه فولیکول های مو و در نهایت مو در پوست تشکیل می شوند؟ برای نشان دادن این مطلب محققین از ارگانوئیدهای پوستی استفاده کردند که توانایی رشد مو را دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در مطالعه ای که آزمایشگاه سلول های بنیادی USC صورت گرفته است،‌دکتر چونگ و همکارانش از سلول های پوستی جداسازی شده از نوزاد موش استفاده کردند. سپس آن ها از این سلول ها برای تشکیل ارگانوئیدهایی استفاده کردند که از شش فاز عبور کرده بودند1) سلول های جداسازی شده 2) تجمعات سلولی 3) کیست ها 4) کیست های مشترک 5) پوست لایه ای شده و 6) پوست دارای فولیکول که مورد آخر بعد از پیوند به پشت موش ها تولید مو کردند. این در حالی بود که سلول های پوستی جداسازی شده مشتق از موش های بالغ تنها تا فاز دو(تجمعات سلولی) پیش رفتند و قادر به تولید مو نیز نبودند.

برای رسیدن به درک بیشتر در زمینه تکوین فولیکول های مو، محققین وقایع مولکولی و فرایندهای فیزیکی که منجر به تشکیل موفقیت آمیز ارگانوئیدها از سلول های نوزاد موش می شود را مورد آنالیز قرار دادند. با ترکیب بیوانفورماتیک و توالی یابی مولکولی در بازه های زمانی مختلف، محققین افزایش فعالیتی را در برخی ژن های مربوط  به فرایندهای ذیل مشاهده کردند: پروتئین کلاژن؛ هورمون انسولین تنظیم کننده قند؛ تشکیل صفحات سلولی، چسبندگی، مرگ و تمایز یافتن سلولی و بسیاری از فرایندهای دیگر. علاوه براین برای تعیین این که چه ژن هایی فعال هستند، آن ها فعالیت برخی از ژن های خاص را بلوک کردند تا نقش آن ها در تکوین ارگانوئید را تعیین کنند. مطالعه دقیق فرایندهای تکوین موجب شد که محققین اطلاعات و دیدگاه های مولکولی را در مورد نحوه تبدیل شدن سلول های بنیادی به ارگانوئیدهای تولید کننده مو بدست آورند. آن ها سیگنال های مولکولی و ژنتیکی را در یک توالی مناسب مورد استفاده قرار دادند و توانستند موجب ادامه یافتن تکوین ارگانوئیدهای بالغ و در نهایت تولید مو شوند. در حقیقت، با استفاده از این سیگنال ها، ارگانوئیدهای بالغ توانستند تا 40 درصد ارگانوئیدهای نوزاد مو تولید کنند که پیشرفت چشمگیری محسوب می شود.

به طور طبیعی، در بسیاری از افراد پیر، رشد مو به خوبی صورت نمی گیرد و سلول های بالغ به تدریج توانایی تولید و بازسازی مو را از دست می دهند. با این یافته های جدید، محققین قادر خواهند بود موجبات رشد موی جدید را در افراد بالغ و پیر را فراهم آورند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه