تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 مرداد 1396
چگونه نگهدارنده های غذایی هورمون های انسانی را مختل می کنند و موجب افزایش چاقی می شوند

  چگونه نگهدارنده های غذایی هورمون های انسانی را مختل می کنند و موجب افزایش چاقی می شوند

آیا مواد شیمیایی که به مواد غذایی افزوده می شوند، یکی از دلایل چاقی هستند؟ شواهد رو به افزایش در مطالعات جانوری نشان می دهد که جواب مثبت است، اما اثبات این یافته در مورد انسان مقداری سخت است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، در مطالعه ای جدید محققین مرکز تحقیقات سدراس-سینای پلت فرم و پروتکل جدیدی را برای تست اثرات مواد شیمیایی موسوم مختل کننده های اندوکراینی را روی انسان بررسی کرده اند. آن ها سه ماده شیمیایی که به وفور در جامعه مدرن استفاده می شود را تست کردند. بوتیل هیدروکسی تولوئن(BHT) که یک آنتی اکسیدان است ک معمولا به غلات صبحانه اضافه می شود و از فساد مواد چربی موجود در آن ها جلوگیری می کند، دومین ماده اسید پرفلورواستانوئیک(PFOA) است که یک پلیمر است که در برخی از ظروف طبخ غذا و ... وجود دارد و در نهایت تری بوتیلین(TBT) که یک ترکیب موجود در رنگ ها است که می تواند به درون آب ها نفوذ کند و در غذاهای دریایی تجمع پیدا کند.

در این مطالعه محققین بافت های تولید کننده هورمون را از سلول های بنیادی انسانی تولید کردند و نشان دادند که چگونه قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی در طولانی مدت می تواند روی سیستم گوارشی اثر بگذارد و موجب فرستادن سیگنال هایی از این سیستم به مغز شود و موجب شود که فرد احساس سیری کند. در صورتی که این سیگنال ها مختل شود، افراد به خوردن ادامه می دهند و دچار اضافه وزن می شوند. برای انجام این مطالعه، محققین نمونه های خون را از بالغین گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی بازبرنامه ریزی کردند. سپس با استفاده از این سلول های بنیادی، محققین بافت های اپی تلیومی انسانی پوشاننده مجرای گوارشی و بافت های عصبی مربوط به ناحیه هیپوتالاموس مغز را تولید کردند که گرسنگی و متابولیسم را تنظیم می کند. آن ها این بافت ها را در معرض BHT، PFOA و TBT قرار دادند(به صورت تک به تک یا ترکیبی) و مشاهده کردند که این مواد شیمیایی شبکه هایی را مختل می کنند که هورمون های پیام رسان را برای حفظ ساختارشان آماده می کنند و آن ها را به خارج سلول منتقل می کنند و در نتیجه موجب بی تاثیر شدن آن ها می شوند. هم چنین این مواد شیمیایی روی میتوکندری اثر می گذارد و به آن آسیب می رساند. این مواد شیمیایی اثری جبران ناپذیر روی مادران باردار و جنین آن ها دارد و می تواند مشکلات هورمونی زیادی را روی آن ها ایجاد کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه