تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 مهر 1396
مینی مغزها و کمک به شناسایی درمانی برای آسیب های مغزی مربوط به زیکا

  مینی مغزها و کمک به شناسایی درمانی برای آسیب های مغزی مربوط به زیکا

محققین UCLA تکنیکی را برای تولید بافت مغزی ساده شده انسانی از سلول های بنیادی ایجاد کرده اند. این بافت ها یا مینی ارگانوئیدهای مغزی، چگونگی رشد و تکوین مغز انسانی را تقلید می کنند و می توانند به مطالعه بیماری های عصبی پیچیده کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماری هایی که مغز و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند در بین شایع ترین مشکلات پزشکی ناتوان کننده قرار دارند و مینی ارگانوئیدهای مغزی، فرصتی را برای شناسایی مکانیسم های تکوینی مغزی و ارزیابی اثرات درمان های مختلف روی بیماری های مغزی فراهم می کنند. در سال های اخیر تکنولوژی تولید iPSCها، فرصتی را برای تولید ارگانوئیدهای کوچک مغزی فراهم کرده است، هر چند این ارگانوئیدها عمر کوتاهی دارند.

در مطالعه ای جدید، محققین UCLA ساختارهای مخططی را تولید کرده اند که به طور صحیح لایه شبه پیاز مغزی را تقلید می کنند و می توانند مدت زمان بیشتری زنده بمانند و شکل یکدست تری داشته باشند. برای تولید این ارگانوئیدهای مغزی، روش های پیشین را تا حدی مدیفه کردند و در این میان از LIF نیز استفاده کردند که یک فاکتور حیاتی برای رشد مغز انسان است. این ارگانوئیدهای مغزی از نظر آناتومیک بسیار شبیه کورتکس مغز انسان هستند و فعالیت های الکتریکی را نشان می دهند و قادر به ایجاد مداربندی های مغزی است.

برای تست کردن این ارگانوئیدها، محققین آن ها را در معرض ویروس زیکا قرار دادند و کشف کردند که چگونه ویروس ها سلول های بنیادی عصبی را تخریب می کنند. آن ها دریافتند که روی سطح سلول های بنیادی عصبی، چهار گیرنده وجود دارد که پیش از این محققین نشان داده اند که ویروس زیکا می تواند به این گیرنده ها متصل شود و سلول ها را آلوده کند. آن ها تغییراتی که در این سلول های بنیادی عصبی رخ می دهد را بررسی کرده و تصویر واضحی از چگونگی تاثیر گذاری ویروس روی مغز ترسیم کردند. در ادامه آن ها چند دارو را برای جلوگیری از تاثیر زیکا روی ارگانوئیدها تست کردند و دو دارو را شناسایی کرده اند که می توانند مانع از برهمکنش بین سلول های مغزی و زیکا شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه