تاریخ انتشار: پنجشنبه 16 آذر 1396
کشف کلیدی که اجازه تمایز عصبی سلول های بنیادی پرتوان ناقص برای میکروRNA را می دهد

  کشف کلیدی که اجازه تمایز عصبی سلول های بنیادی پرتوان ناقص برای میکروRNA را می دهد

بیش از 200 نوع سلول مختلف در بدن انسان، DNA مشابهی دارند اما مجموعه های ژنی مختلفی را بیان می کنند. هر نوع سلول از سلول های بنیادی جنینی مشتق می شود که نوعی سلول های پرتوان است که قادر به تولید همه انواع سلول های بدن است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در سال های اخیر، تکنولوژی سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) به عنوان جایگزینی برای سلول های بنیادی جنینی، راه را برای تولید سلول های مختلف بدن با اهداف مختلف باز کرده است. این سلول ها هم پتانسیل استفاده در سلول درمانی و طب بازساختی را دارند و هم می توانند در مطالعات زیستی پایه مورد استفاده قرار گیرند. برای استفاده از سلول های بنیادی در درمان، مهم ترین گام تمایز iPSCها است. به عقیده دکتر ژائو در دانشگاه آلاباما، نیاز ضروری به تمایز iPSCها به انواع سلول های مرتبط با بیماری در کیفیت و خلوص بالا است.

یکی از مشکلات موجود در مورد سلول های iPS، وجود موتاسیون های بلوک کننده تولید میکروRNAها در این سلول هاست که مانع از تمایز آن هامی شود. اما ژائو و همکارانش کلیدی را کشف کردند که اجازه تمایز این سلول های بنیادی پرتوان ناقص برای میکروRNA به سلول های عصبی مانند سلول های دوپامینرژیک، گلوتامرژیک و گاباارژیک را می دهد. آن ها نشان داده اند که miR-302 منقل شده بوسیله لنتی ویروس ها به تنهایی برای تمایز عصبی سلول های بنیادی جنینی موشی فاقد ژن Dgcr8 کافی است. این ژن برای پردازش بیش از 2000 میکروRNA در سلول حیاتی است. بررسی های این مطالعه نشان داده است که miR-302 موجب کاهش بیان p53 در سلول های بنیادی جنینی ناقص برای میکروRNAها می شود که این اجازه تمایز عصبی این سلول ها را می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه