تاریخ انتشار: یکشنبه 26 آذر 1396
مولکولی که نقش دو گانه ای را در سلامتی و بیماری روده بزرگ بازی می کند

  مولکولی که نقش دو گانه ای را در سلامتی و بیماری روده بزرگ بازی می کند

یک مولکول که رشد سلول های روده را کنترل می کنند نقش دوگانه ای در حفظ سلامتی ورده و یا پیشرفت بیماری هایی مانند سرطان بازی می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، پوشش دستگاه گوارش ما به سرعت نوزایی کرده و سلول های از دست رفته و موجود را به طور دائم جایگزین می کند. این ترن آور سریع بوسیله سلول های بنیادی روده ای صورت می گیرد که از کریپت ها یا تورفتگی هایی عمقی درون پوشش روده منشا می گیرند و به سطح روده مهاجرت کرده و در آن جا بالغ می شوند. دو گروه از سلول های بنیادی روده ای وجود دارند: یک گروه به صورت فعال بوده و دائم در حال تکثیر هستند و گروه دیگر به صورت خفته هستند و به عنوان مخزنی برای سلول های بنیادی عمل می کنند تا در صورت نیاز وارد فرایند تقسیم شوند. مکانیسمی که تعادل بین این فعال بودن و خاموش بودن را تنظیم می کند تاکنون ناشناخته مانده است.

اخیرا محققین چینی در دانشگاه پکن دریافته اند که microRNAها نقش مهمی در ترن آور سلول های روده ای دارند. یکی از این microRNAها موسوم به miR-31 بیش از سایرین در سلول های بنیادی روده ای جلب توجه کرده است. اما نکته ای که وجود دارد این است که سطح آن طی پیشرفت تومورهای روده ای ناشی از التهاب افزایش می یابد. این موجب شد که محققین در مطالعه miR-31 مشتاق تر شوند. مطالعات نشان داد که miR-31 بیشتر در کریپت های روده ای و در سلول هایی که فعالانه در حال رشد هستند وجود دارند. بعد از قرار گرفتن در معرض پرتو، سطح miR-31 شدیدا ظرف 48 ساعت در واحدهای بازسازی کننده روده ای افزایش یافت که نشان می دهد که miR-31 برای بازسازی بعد از آسیب ضروری است. مطالعه بعدی روی موش های مهندسی شده برای بیان بالاتر miR-31 نشان داد که این موش های دارای کریپت های روده بزرگی هستند که حاوی شمار زیادی از سلول های بنیادی  و تعداد اندک از سولل های تخصص یافته بالغ هستند. این سلول های بنیادی سریع تر تکثیر شده و سطح miR-31 را بالاتر هم می بنرد. از دست رفتن miR-31، عوارض جانبی روی بازسازی بعد از پرتو درمانی داشت و نسبت زیادی از این سلول ها در این موش ها مردند. بنابراین روشن شدن miR-31 موجب فعال شدن سلول های بنیادی خفته می شود و در نتیجه مخزن سلول های بنیادی مجددا پر می شود. در کنار نقشی که miR-31 در تسریع رشد دارد، می تواند در پیشرفت تومور نیز نقش داشته باشد. در واقع، مواد شیمیایی که miR-31 را تقلید می کنند، رشد سلول های سرطانی روده را نیز افزایش می دهند و منجر به تشکیل تومورهای بزرگ در موش می شوند. در مجموع این یافته ها نشان می دهد که miR-31 یک تنظیم کننده کلیدی رشد طبیعی یا پاتولوژیک سلول های بنیادی روده ای است و به عنوان یک پروموتور برای رشد تومور عمل می کند و به همین دلیل می تواند هدف بسیاری از داروها به منظور بازسازی یا سرکوب سرطان باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه