تاریخ انتشار: دوشنبه 10 اردیبهشت 1397
محققین از سلول های بنیادی هاپلوئیدی برای ایجاد یک اطلس ژنوم انسانی استفاده کرده اند

  محققین از سلول های بنیادی هاپلوئیدی برای ایجاد یک اطلس ژنوم انسانی استفاده کرده اند

محققین از یک تکنولوژی ویرایش ژنی پیشرفته برای ایجاد نوع جدیدی از سلول های بنیادی جنینی و یک اطلس ژنوم انسانی استفاده کرده اند. داده های بدست آمده از این اطلس می تواند نقش ژن های ما در سلامتی و بیماری را نشان دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، این مطالعه در دانشگاه Hebrew صورت گرفته است و ابزاری را برای ترسیم نقش همه ژن های انسانی ارائه کرده است. با استفاده از این رویکرد دکتر نسیم بن­ونیستی و همکارانش توانسته اند تقریبا همه ژن های ژنوم انسانی را با تولید بیش از 180 هزار موتاسیون آنالیز کنند. برای ایجاد چنین طیف وسیعی از موتاسیون ها، محققین از ترکیب تکنیک CRISPR/Cas9 و نوع جدیدی از سلول های بنیادی که آن ها اخیرا جداسازی کرده اند استفاده کردند. این نوع جدید سلولی، تنها یک نسخه از ژنوم انسانی(به جای دو نسخه) را دارا هستند و این امر موجب می شود که به دلیل وجود تنها یک نسخه، ویرایش ژنوم به منظور ایجاد موتاسیون راحت تر صورت گیرد. این امر مزیت های بیشتری در مقایسه با استفاده از سلول های دیپلوئیدی دارد که نیازمند جهش در دو نسخه هستند. این مطالعه نشان داد که تنها 9 درصد همه ژن های موجود در ژنوم انسان برای رشد و بقای سلول های بنیادی جنینی حیاتی هستند و در این میان 5 درصد از آن ها رشد این سلول ها را محدود می کنند. این یافته ها نشان می دهد که چه ژن هایی می توانند طی تکوین و رشد اولیه منجر به اختلالات ارثی شوند و هم چنین آن ها نشان داده اند که چگونه انکوژن ها(ژن های سرطان زا) می توانند روی رشد جنینی اثر بگذارند.

این اطلس ژنی جدید، دیدگاه عملکردی جدیدی را در مورد نحوه مطالعه ژنوم انسانی ارائه می دهد و ابزاری را فراهم می کند که می تواند نحوه آنالیز سرطان و اختلالات ژنتیکی را تغییر دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه