تاریخ انتشار: شنبه 22 اردیبهشت 1397
شاخص هایی برای سلول های توموری که منجر به ارائه دیدگاه های جدید برای مهار پیشرفت سرطان می شوند

  شاخص هایی برای سلول های توموری که منجر به ارائه دیدگاه های جدید برای مهار پیشرفت سرطان می شوند

محققین در دانشکده پزشکی دانشگاه سائوپائولو، شاخص هایی را معرفی کرده اند اطلاعاتی را در مورد پیش آگهی سرطان ارائه می دهند و به انتخاب یک گزینه درمانی مناسب و شناسایی اهداف بالقوه برای تکوین داروهای جدید کمک می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای انجام این مطالعه، محققین آزمایشگاه اومیک این دانشگاه از ترکیب الگوریتم هوش مصنوعی و داده های ژنومیک مربوط به 1200 نمونه مشتق از 33 نوع تومور مختلف استفاده کردند تا دریابند که چگونه سرطان ها پیشرفت می کنند. نتایج بدست آمده حاکی از شناسایی مشخصه های ژنومیک برای تومورهای مغزی بود که می توان از آن ها به عنوان شاخصی برای سرطان ها در مطالعات بالینی استفاده کرد.

طبق باور عمومی که در مورد تبدیل شدن سلول های سالم به سلول های توموری وجود دارد دو فرایند برای این تغییر لازم است: از دست دادن ویژگی های خاص و بدست آوردن توانایی تکثیر پاتولوژیک. این فرایند را می تواند به از دست دادن ویژگی های تمایز یافتگی و تخصص یافتگی و تبدیل شدن سلول های توموری به سلول های تمایز نیافته یا بنیادی نیز تفسیر کرد. این سلول های بنیادی سرطانی دلیل اصلی رشد، متاستاز، مقاومت درمانی و عود مجدد سرطان هستند.

داده های بدست آمده از الگوریتم هوش مصنوعی و داده های ژنومیک مربوط به 1200 نمونه مشتق از 33 نوع تومور مختلف حاکی از وجود سلول هایی بود که در مراحل مختلف تمایز قرار دارند. یافته ها حاکی از این بود که هر چه میزان بنیادینگی و تمایز زدایی شدن سلول های توموری بیشتر باشد، این سلول ها قابلیت تهاجمی شدن بیشتری در انواع مختلف سرطان ها دارند. در واقع میزان شباهت تومورهای متاستازیک با سلول های بنیادی بسیار زیادی است و همین خودنوزایی و بنیادینگی می تواند هدفی برای داروهای ضد سرطانی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه